akurat w przypadku scutimorfa nie jest to aż taki problem, bo już wcześniej podawałem jego lvl, ale na przyszłośc najpierw pytajcie o trudnośc a dopiero potem rzucajcie, bo inaczej ciężko wprowadzić do gry effort, który za chwilę będzie kluczowy byście w ogóle dożyli wizyty w wiosce :X
@Ichtios
Bestia jest jak najbardziej prawdziwa.
@Aesterian
Ledwo zrobiłeś krok do przodu, bestia cię spostrzegła. Ku waszemu zdumienia Scutimorf rozpędza się do ataku..
ok, czas powiedzieć parę słów o walce:
Po pierwsze, walka dzieli się na tury. Jedna tura to mniej więcej kilka sekund, dlatego też jedna tura=jedna akcja. Akcją jest zaatakowanie, akcją jest podbiegnięcie do oddalonego przeciwnika, akcją jest rzucenie mikstury koledze z drużyny, akcją jest poświęcenie swojej tury na przygotowanie się do obrony i tak dalej.
Po drugie, w walce obowiązuje coś takiego jak podział na trzy kategorie odległości od przeciwnika/ów:
1) odległośc bezpośrednia - przeciwnik znajduje się w odległości do 3 metrów. Znajduje się on wtedy w zasięgu każdej broni białej, można też wtedy do niego podbiec i zaatakowac w jednej turze
2) bliska odległość - przeciwnik znajduje się między 3 a 15 metrów od was. Samo dobiegnięcie do niego by zaatakowac go bronią białą taką jak miecz liczy się jako akcja. Niektóre jednak z broni oraz wiele ezoterii działa "normalnie" w zasięgu bliskiej odległości, tj nie trzeba poświęcać akcji na dobiegnięcie, tylko można atakowac od razu.
3) duża odległość - od 15 do 30 metrów. Na tym dystansie można atakowac tylko specjalnymi broniami dystanowymi, jak np łuki. Dystant taki można pokonać w dwie tury bez rzucania kostką, lub też zaryzykowac i rzucić sie biegiem przed siebie (trudnośc sprintu okresla GM, w zależności od podłoża i tak dalej). Porażka oznacza np potknięcie się i przewrócenie.
Po trzecie, wszystkie rzuty wykonuje cie wy. Jeśli atakujecie, rzucacie po to by dowiedzieć się czy trafiliście, zaś jeśli potwór atakuje was, rzucacie by dowiedzieć się, czy udało wam się obronić przed jego atakiem. Poziom potwora determinuje trudnośc testu - scutimorf to potwór poziomu 2, więc zgodnie z tabelką tasków musicie wyrzucić co najmniej 6 by trafić. Podobnie jak w przypadku innych tasków, tak i przy rzutach w walce można używać skilli, assetów (np. tarcza obniża rzuty na obronę o 1) oraz effortu (dlatego nie moge rzucać za potwora - to wy musicie wpierw zdecydować, czy "wkladacie wysiłek" w unik).
Po czwarte, w przypadku walki występują dodatkowe wyniki specjalne przy wyjątkowo dobrych i wyjątowo słabych rzutach:
1 - "darmowa intruzja" od GMa. Nie dostaje się za nią żadnych XP, nie można jej też odmówić.
17 - bonus do obrażeń, atak zadaje +1 dmg
18 - większy bonus do obrażeń, atak zadaje +2 dmg
19 - większy bonus do obrażeń oraz pomniejszy efekt dodatkowy, np. wasz atak wytrąca przeciwnika z rytmu i w następnej turze wszystkie ataki w jegostronę mają obniżoną trudność o 1
20 - większy bonus do obrażeń oraz większy efekt dodatkowy, np. udaje wam się znokautować przeciwnika
Po piąte, bronie oraz inne ataki mają z góry przypisane obrażenia. małe bronie zawsze zadają 2 dmg (za to mają obniżoną trudnośc ataku o 1), średnie 4 dmg, duże zaś 6 dmg (ale wymagają za to dwóch rąk). Jeśli cel ma pancerz, należy odjąć jego wysokość od dmg zadawanego przez broń. Niektóre ataki, takie jak ezoterie nano, mogą jednak całkowicie ignorować pancerz.
Po szóste każdy rodzaj broni opiera się na innej statystyce, co ma znaczenie jeśli chcecie użyć effortu. Ataki bronią białą można wykonywac zużywając pulę Might lub Speed, ataki dystansowe tylko za pomocą Speed, zaś ezoterie najczęsciej zużywają pulę Intelect. Zwykłe ataki bronią najczęsciej są darmowe (chyba, że używacie jakiejś specjalnej zdolności), ataki ezoterią mają podany koszt w waszych kartach postaci. Edge działa tak jak zwykle, więc jesli dollan posiadający 1 pkt edge w intelekcie chce zaatakować potwora mind blastem kosztującym 1 punkt Int, to może zaatakowac go za darmo (wadą jest tylko to, że nie bedzie mógł użyć tego punktu edge by zmniejszyć koszt effortu).
Uniki, jeśli chcecie użyć effortu by zmniejszyć szansę na oberwanie, zawsze opierają się o pulę Speed. Jeśli więc piszę, że potwór dobiegł do Dollana i go atakuje, to dollan pisze jak zamierza uniknąc ataku, informuje nas na czerwono czy użył effortu oraz rzuca kostką.
Po siódme, effort można wykorzystywać podczas walki na więcej sposobów niż przy zwykłych taskach. Możecie używać go "normalnie", by obniżyć poziom trudności ataku lub uniku, ale też możecie użyć go by zwiększyć zadawane obrażenia. W tym drugim przypadku, jeden użyty poziom effortu zwiększa obrażenia o 3 punkty. Edge, jak już wspomniałem przed chwilą, działa normalnie.
Po ósme, potwór ma ustaloną z góry liczbę HP i wszelkie wasze ataki zabierają mu punkty z tej jednej puli. Jeśli to wy oberwiecie, sprawa jest bardziej skomplikowana - w zależności od rodzaju ataku, możecie tracić punkty albo z puli Might (wszelkie ataki fizyczne), albo z puli speed (wszelkie trucizny i tym podobne) lub Inteligence (wszelkie ataki mentalne). Jeśli któraś z spadnie do zera, jesteście traktowani jak ranni - dalej możecie biegać i walczyć, ale wszystkie taski są dla was trudniejsze o 1, a w dodatku nie możecie używać effortu do czynności związanych z "wyzerowaną" pulą. Jeśli dalej będziecie obrywać, ataki odciągane są z kolejnej puli. Jeśli i ona spadnie do zera, jesteście ciężko ranni i możecie się tylko czołgać. Jeśli jednak dalej będziecie obrywać i stracicie szystkie punkty również w ostatniej puli.. cóż, jesteście martwi.
Zazwyczaj obrażenia odciąga się najpierw z puli might, następnie ze speed, a na końcu z int (głownie dlatego, że większośc potworów używa normalnych "siłowych" ataków).
Uff, to chyba tyle. Scutimorf jest w średnim dystansie od was, tzn. musi poświęcić następną turę bydo was dotrzeć, za to niektórzy z was mogą go już dosięgnąć swoimi atakami. Pamiętajcie by na bieżąco odciągać punkty z odpowiednich pul na swoich kartach postaci. Pytania jak zwykle tutaj lub w organizacyjnym