Autor Wątek: Nagrywanie filmików  (Przeczytany 9123 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Nagrywanie filmików
« dnia: Czerwiec 05, 2014, 21:57:24 pm »
[nagrywanie_filmikow]
[/nagrywanie_filmikow]

Temat o nagrywaniu, montowaniu i renderowaniu filmików na komputerze - czyli to, czego baliście się wiedzieć, a o co chcieliście zapytać.



Cześć! Chciałbym nagrywać materiał z gier, by pewnego dnia mieć dziesięć milionów subskrybentów, jak Piudi Paj. Czy możecie mi opowiedzieć, jak to robić?

Pytanie pierwsze: program do nagrywania ekranu. Jakie znacie i jak je oceniacie? Mam demo Frapsa, które zezwala tylko na trzydziestosekundowe filmiki i dodaje swój znak wodny, co jest bardzo frustrujące. Wygląda bardzo minimalistycznie i oferuje mało opcji. Jakiego oprogramowania używają wasi ulubieni jutuberzy? Słyszałem chyba coś o Camtasii i Sony Vegas. Czy istnieją jakieś darmowe/tanie alternatwy?
(click to show/hide)
Fraps prezentuje się bardzo nędznie.

Po drugie: edytor. Z tego, co widzę, Windows Movie Maker w wersji Vista/Win7/Win8 zapewnia podstawowe opcje renderowania w wysokiej rozdzielczości i powinien w zupełności wystarczyć absolutnym początkującym, którzy chcą tylko nagrać materiał i wyrenderować go w dobrej jakości. Ponownie: czy znacie jakieś dobre i darmowe alternatywy? W tej kwestii sporo szukałem, ale niczego darmowego i dobrego znaleźć nie byłem w stanie. To znaczy, dorwałem takie monstrum:
(click to show/hide)
(święta makrelo co do diaska)

Ale mam wrażenie, że ten program (darmowy, ale trzeba zapisać się do jakiejś spamlisty społeczności edytorów filmików, jak w Lightworks, by móc go pobrać) jest nieco zbyt... przeładowany funkcjami jak na moje potrzeby. Po prostu zbyt profesjonalny. Co gorsza, ma dosyć kosmiczne wymagania systemowe - co najmniej czterordzeniowy procesor i przynajmniej 4 GB RAMu. Ewidentnie nie jest to sprzęt dla zwykłego zjadacza chleba takiego, jak ja.

Po trzecie: obróbka i nagrywanie audio. Tutaj darmowym programem jest Audacity. Do nagrywania i podstawowej edycji wystarczy. Jest dość dobry, prawda?

Po czwarte: serwisy do zamieszczania naszych filmików i obowiązujące na nich wymogi/ograniczenia. Poza YouTube'em jest parę alternatyw, ale nie widzę powodu, dla którego należałoby się nimi interesować. Dailymotion, Blip, Vimeo... co one oferują, czego nie ma YT? Jeśli chodzi o ustawienia renderowania, to JuTub oferuje prostą a pomocną instrukcję dotyczącą bitrate'ów, FPSów i proporcji filmiku pod tym adresem: https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en Wygląda na to, że YT już pozwala na zamieszczanie filmików w 60 FPS, a maksymalna rozdzielczość to chyba 4K. Na dodatek ma największą ilość użytkowników.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2014, 22:00:28 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

KrzysheK

  • Wiadomości: 76
  • XI
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 08, 2014, 12:33:02 pm »
Jako że nagrywanie filmików z gier i nie tylko to moje hobby to co nieco zarzucę.

1. Nagrywanie
Fraps jest niezły. Ale jest a) drogi   b) nagrywane materiały zajmują gigantyczną ilość miejsca   c) obciąża komputer bardziej niż powinien.
Dlatego ja używam programu Mirillis Action! Polska myśl informatyczna. Program jest przejrzysty, itp. Wadą jest to że nie nagra materiału z gry, która ma DirectX niższy niż bodaj 9.0. Więc stare gry odpadają. Wtedy muszę się ratować np Bandicamem. Ale Action! ma sporo zalet. Nagrany materiał jest świetnej jakości (tak jak w Fraps), może nagrywać audio z mikrofonu i gry w osobnych ścieżkach, więc łatwo je przerabiać, jest tani (ja kupiłem w promocji za 50 zł), i ma polski support, więc nie muszę kaleczyć angielskiego jeśli mam problem :)

2. Obróbka
Na dobrą sprawę, jeśli chcesz mieć mnóstwo opcji edycji i ewentualnych tutoriali w sieci to polecam albo Sony Vegas (wersja pr0 jest zbędna bo nie daje dużej ilości profitów) albo Adobe Premiere. Ja uzywam Sonówki bo była tania (dorwałem "używkę" za 50 zł na alledrogo). Jeśli nie chcesz płacić ani używać chomik edyszyn, to Windows Movie Maker też daje rade, ale nie ukrywajmy że wodotrysków nie będzie.

3. Audio
Audacity w zupełności wystarczy. Dodatkowo możesz uzywać wersji darmowej programu Gold Wave, żeby odszumić audio. Ale to tylko dodatek. Audacity jest boskim wynalazkiem więc śmiało.

4. Upload
YT ma kilka gigantycznych zalet. Społeczność, która jest największa. Sporo pomocy na samym YT. Jest darmowy nawet dla wersji HD i powyżej 15 minut, wystarczy zweryfikować konto.  Z Wad na pewno to że Google ma uzytkowników w głębokiej dupie i co rusz coś zmienia bez wiedzy, można łatwo uprzykrzyć życie innym autorom i "zmusić" google do skasowania jego materiałów czy zamknięcie konta etc. Inne serwisy bywają płatne w wersji premium (czyli filmiki HD itp) ale często dają więcej możliwości i mają lepsze wbudowane playery. Vimeo jest ciekawe bo z tego co patrzyłem przyjmuje więcej rodzajów plików, daje mimo wszystko lepszą jakość wideo (nie kompresuje tak boleśnie jak YT) i player nie tnie tak niemiłosiernie. Bo nie ukrywajmy YT z playerem z roku na rok wypada coraz gorzej.

To tyle ode mnie. Jeśli jeszcze masz jakieś pytanie to śmiało :D
Królewski Rzemieślnik

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 11, 2014, 17:04:06 pm »
Czyli jeśli nie chcę mieć znaków wodnych albo różnych dziwnych ograniczeń, to nie ma wyjścia - muszę sięgnąć do portfela, tak? No dobrze... Swoją drogą, skąd można wziąć Sony Vegas? Na stronie Sony znajduję informacje wyłącznie o (koszmarnie kosztownej, biorąc pod uwagę koszt jednego dolara) wersji Pro.

Teraz pytanie odrobinę bardziej zaawansowane: jak zrobiłbyś następujący filmik?
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=vu0NBx4v73Q" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=vu0NBx4v73Q</a>

Tło, jak mniemam, jest zrobione w programie graficznym, są też dwa filmiki zestawione obok siebie. Do tego służą programy do obróbki filmów, prawda? Nie wyobrażam sobie własnoręcznego rysowania ~100.000 klatek, więc coś musi to robić za ciebie.

Albo taki ekran końcowy od Całkowitego Halibuta. Czy bardziej zaawansowane edytory pozwalają ci na przeskalowanie jednego lub więcej filmików i umieszczenie ich na statycznym tle? To nie może być takie trudne, jak mi się wydaje. Windows Movie Maker nie oferuje takiej opcji. Może w jakimś Sony Vegas dodajesz tło, parę filmików, renderujesz to wszystko jako osobny klip i potem doklejasz do reszty twojego materiału.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

KrzysheK

  • Wiadomości: 76
  • XI
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 11, 2014, 19:10:44 pm »
Jeśli nie chcesz znaków wodnych, ograniczeń czasowych albo rozmiarowych pliku to tak, trzeba sięgnąć po $. Co do filmiku to nie jest to trudne w żadnym wypadku. Sony Vegas z którego korzystam daje możliwość wrzucenia kilku materiałów video na raz. Mogą się nakładać, mogą być obok siebie z tłem jak w przypadku filmiku, który dałeś. Co do Sony Vegas Pro. Dla domowych zastosowań nie jest on potrzebny w ogóle. Daje możliwość wrzucania pierdyliarda ścieżek audio i wideo, jakies licencje na kilka utworów muzycznych do wykorzystania, jakieś tam DLC bajery itp. Ale wersja standardowa również daje mi możliwość wielu ścieżek. Nigdy nie wykorzystałem wszystkich. Nie potrzebuje żadnych dodatkowych "DLC" bo wszystko jest w necie i fanowskie darmowe i legalne dodatki czy gotowe projekty można pobrać.

Na alledrogo możesz kupić sony vegas 12 (sam używam i polecam) za 170-200 zł. Wersja PRO... dodaj jedno zero na końcu - nie opłaca się w ogóle!
Królewski Rzemieślnik

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 17, 2014, 18:19:45 pm »
Czyli podsumowując, jeśli chodzi o nagrywanie:

  • istnieją darmowe programy do nagrywania pulpitu, zwykle jakość jest kiepska albo są niezwykle pamięciożerne, za ich pomocą nie nagrywa sie materiału z gier
  • do nagrywania gierek używa się specjalnych programów zagnieżdżających się w DirectXie, czy coś w tym stylu - zużycie pamięci jest z jakiegoś powodu niewielkie (a przynajmniej nieporównywalnie mniejsze niż w przypadku użycia programu do nagrywania pulpitu); problem w tym, że zwykle tego typu programy są płatne i kosztują ok. stu złotych

BTW chyba wreszcie znalazłem dobry sposób na tanie nagrywanie gierek. Rozwiązanie dla osób z Vistą/Seven: OBS (Open Broadcaster Software), program do strumieniowania. Jest kompletnie darmowy, można go używać również do nagrywania, nie tylko do streamingu.

Rozwiązanie dla osób z XP: Dxtory - wprawdzie trial, jak Fraps i Bandicam, ale chyba nie ma ograniczeń dotyczących długości filmików (dla porównania: Fraps ma 30 sek, a Bandicam - 600 sek). No i dorzuca znak wodny. Obsługuje DirectXy od 7 do 11, więc wygląda solidnie.
EDIT: ten znak wodny zasłania 20% wideo.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 17, 2014, 20:29:30 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2015, 15:39:18 pm »
Więc okazuje się, że pominąłem bardzo ważny temat: kodeki. Sposób, w jaki kodujemy filmiki ma decydujące znaczenie dla wydajności.

Fraps jest o tyle dobry, że jest idiotoodporny i oferuje wyłącznie swój własny kodek, który tak się składa, że jest bardzo dobry.

Badałem przez pewien czas temat i wygląda na to, że Fraps stara się nagrywać przy pomocy kodeku bezstratnego - tj. poświęcającego bardzo mało zasobów procesora na kompresję, ale tworzącego olbrzymie pliki wynikowe. Doskonałe rozwiązanie dla osób ze słabymi komputerami i w sumie chyba dla wszystkich innych też, ponieważ strata wydajności w grach jest minimalna. W pewnym momencie wąskim gardłem zamiast procesora staje się prędkość zapisu do twardego dysku. 50MB/s oferowane przez mój stareńki HDD wystarcza do nagrywania 720p 30FPS, ale już raczej nie 60FPS.

Obecnie używam Dxtory do nagrywania i doborem kodeku muszę zająć się sam. Lagarith Lossless Codec wygląda na dobrą alternatywę dla frapsowego. Ta kombinacja działa dość dobrze w większości gier, które nagrywam.

Można niby kompresji dokonywać w trakcie nagrywania, ale to raczej zły pomysł - zwłaszcza, jeśli po nagraniu chce się dokonać obróbki, wtedy należy transkodować materiał po raz drugi, przez co jakość cierpi.

Obecnie do renderowania/transkodowania używam VirtualDuba. Nie pozwala na dużo, ale dla początkującego wystarcza. No i jest darmowy!

Dobrym darmowym kodekiem do renderowania jest x264.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 26, 2016, 23:28:50 pm »
Okej. Shadowplay (program do nagrywania Nvidii, wykorzystujący wbudowany w nowsze GeForce'y kodek NVENC) to świetna metoda na przechwytywanie materiału z gier albo z pulpitu w bardzo dobrej jakości. Nie jestem jednak pewien, jak nadaje się do przesyłania strumieniowego. Szybkość transmisji bitów jest chyba za duża, a kodek jest zoptymalizowany pod jakość, więc przy niższym bitrejcie obraz będzie wyglądał źle.

NVENCa można też używać za pośrednictwem OBS.

Miałem też napisać o tym, jak w prosty sposób dokleić obrazek do dźwięku, by móc utworki wrzucać na YouTube, przy czym zależy nam na jak najlepszej jakości dźwięku. Po części dla innych, a częściowo dla mnie, bym pamiętał na przyszłość. Oto prosty sposób korzystający z darmowego programu do prostej obróbki a/v, VirtualDuba:

  • W VirtualDubie należy wywołać "File -> Open video file..." i wybrać obrazek do użycia jako strumień wideo (zalecany format to .png, mapy bitowe nie są obsługiwane). Obrazek powinien być wysokości co najmniej 720 pikseli, by na YT dostępne było ustawienie jakości "720p". Kiedyś to było istotne o tyle, że w jakościach 480p i niższych audio było dosyć dotkliwie kompresowane. Nie wiem, czy dalej tak jest. Teoretycznie można wrzucić obrazek o wymiarach nawet 4k. Ale po co to robić, skoro w jakości 720p dźwięk brzmi już raczej prawie tak samo dobrze, co nasz plik audio na dysku?...
  • "Audio -> Audio from other file..." a następnie wybrać pliczek audio, przy czym w tym samym menu ("Audio") tryb obróbki powinien być ustawiony na "Direct stream copy", aby nie kompresować pliku przy zapisie do AVI. Kompresją dźwięku zajmie się YouTube. Nie jestem pewien, jakie formaty YT przyjmuje, mam nadzieję, że obsługuje .mp3 albo .ogg, ale zawsze można w Audacity przekonwertować utwór na .wav. YouTube sobie z nim poradzi. (Ale już nie z .flac).
  • "Video -> Frame rate... -> Source rate adjustment -> Change so video and audio durations match" oraz "Frame rate... -> Frame rate conversion -> Convert to fps: 30". YT może mieć problem z niestandardowymi częstotliwościami wyświetlania klatek. Teoretycznie można ustawić FPS na 1 albo 0.00x, tak, by na cały plik wideo przypadała tylko jedna klatka, ale to zwykle przynosi dziwne rezultaty. Nie ma co kręcić przy tych ustawieniach, nasz kodek wideo i tak sprawi, że przy 30 FPS rozmiar strumienia wideo będzie bardzo, bardzo mały.
  • "Video -> Compression... -> x264". Pisałem o tym kodeku w poprzedniej wiadomości i zamieściłem odnośnik do strony, z której można go pobrać. Sensowna konfiguracja kodeka to dla mnie za trudny temat, ale dla naszych zastosowań można chyba w sekcji "Main" wybrać "Single pass - lossless", by nie musieć się przejmować większością ezoterycznie brzmiących opcji. Kolory i tak będą nieco źle odwzorowane przez przesunięcie związane z konwersją z RGBA na jakiś YUV czy inny dziwny format. Prawdopodobnie istnieje sposób, by tej konwersji zaradzić, ale na chwilę obecną - good enough. EDIT: powinno wystarczyć przestawienie "Full range" na "on".
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 27, 2016, 11:04:35 am wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 27, 2016, 10:38:03 am »
swoją drogą te nowe metody nagrywania dalej są takim zabójstwem dla SSDków jak kiedyś?

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 27, 2016, 11:08:43 am »
Prawdopodobnie. Dyski bez ruchomych części nie są urządzeniami, na których chcesz regularnie zapisywać ogromne ilości danych. Obawiałbym się też trzymania przeglądanki internetowej na takim dysku (pobieranie filmików z YT, trzymanie różnych fragmentów stron w magazynie, etc.).

Ale nie wiem, czemu miałbyś chcieć nagrywać na SSD. Mój stary HDD ma prędkość zapisu 50 megabajtów na sekundę, tyle wystarczy do nagrywania w 1080p60 przy szybkości transmisji bitów 50Mb/s, a więc wysokiej.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 27, 2016, 16:52:06 pm »
Prawdopodobnie. Dyski bez ruchomych części nie są urządzeniami, na których chcesz regularnie zapisywać ogromne ilości danych. Obawiałbym się też trzymania przeglądanki internetowej na takim dysku (pobieranie filmików z YT, trzymanie różnych fragmentów stron w magazynie, etc.).
po dwóch miesiącach używania  SSD jako dysku systemowego zapisało mi na nim dopiero 1TB, mimo że niemal kompletnie olałem optymizację zużycia (zmniejszyłem tylko plik stronnicowania do minimum i wyłączyłem indeksowanie). Limit TBW  wynosi dla niego 150TB, tak więc martwić się będę za jakieś 18 lat.

Cytuj
Ale nie wiem, czemu miałbyś chcieć nagrywać na SSD. Mój stary HDD ma prędkość zapisu 50 megabajtów na sekundę, tyle wystarczy do nagrywania w 1080p60 przy szybkości transmisji bitów 50Mb/s, a więc wysokiej.
tzn może źle to ująłem, ale zastanawiałem się jak to nagrywanie w praktyce wygląda, skoro używa się w tym celu platformy zintegrowanej ze sterownikami, tzn. czy z jednej da się to tak zorganizowac by nie zajechało dysku w tydzień, a z drugiej nie prowadziło do paranoi że stery, gra i wszystko musi byc przeniesione na HDDka co obniża wydajność samej gry.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Nagrywanie filmików
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 08, 2016, 21:44:52 pm »
Okej. Shadowplay (program do nagrywania Nvidii, wykorzystujący wbudowany w nowsze GeForce'y kodek NVENC) to świetna metoda na przechwytywanie materiału z gier albo z pulpitu w bardzo dobrej jakości.
...iii już się skończył. Ponoć Shadowplay dodaje mały znaczek wodny do materiałów nagranych przy jego użyciu. Ale ja nawet się o tym nie przekonałem, bo wyrzuciłem GeForce Experience, gdy przy dzisiejszej aktualizacji zażądał, bym utworzył nvidiowe konto albo zdradził namiary na Pejsbuka albo Gugla. Proszę wypierdalać.

Cytuj
NVENCa można też używać za pośrednictwem OBS.
To jest teraz jedyne słuszne rozwiązanie, które obecnie widzę. Niestety, wymaga wstępnej konfiguracji.

tzn może źle to ująłem, ale zastanawiałem się jak to nagrywanie w praktyce wygląda, skoro używa się w tym celu platformy zintegrowanej ze sterownikami, tzn. czy z jednej da się to tak zorganizowac by nie zajechało dysku w tydzień, a z drugiej nie prowadziło do paranoi że stery, gra i wszystko musi byc przeniesione na HDDka co obniża wydajność samej gry.
Nagrywanie buforu wyglądało tak, że mogłeś wybrać folder, w którym Cieniograj ma zapisywać ostatnie x minut footage'u. Widziałbyś w tym folderze jakiś podfolder z dużym plikiem albo dwoma, z dziwnym rozszerzeniem albo bez niego, nie pamiętam. To jest ten bufor, z którego po wciśnięciu odpowiedniego przycisku konstruowany jest klip wideo. Ja trzymam gry na SSD, a Szadełplejowi kazałem zapisywać w pewnym miejscu na HDD. Bez paranoi.

P.S. OBS też ma wsparcie dla replay buffera, więc można za jego pomocą kompletnie zastąpić Shadowplaya i wyjąć nvidiowego palca w dupie, jakim stał się GeForce Experience™.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')