Autor Wątek: FTL: Faster Than Light  (Przeczytany 5888 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
FTL: Faster Than Light
« dnia: Kwiecień 24, 2014, 19:02:21 pm »
Wydany w roku 2012 przez Subset Games i ufundowany publicznie za pomocą Kickstartera, FTL: Faster Than Light (trailer) jest roguelike'opodobnym symulatorem gwiezdnego krążownika. Gracz wciela się w kapitana okrętu należącego do Federacji, której grozi zniszczenie przez pustoszącą galaktykę rebelię ludzkich supremacjonistów. Jego zadaniem jest przedarcie się przez 8 proceduralnie generowanych sektorów do bazy Federacji i dostarczenie jej przywódcom ważnych informacji o słabym punkcie Rebelii, mierząc się z napotkanymi po drodze przeciwnikami i potencjalnymi sprzymierzeńcami różnych ras - zarówno w kosmicznej próżni, jak i na pokładzie własnego statku - i unikając nieubłaganie podążającej naszym tropem floty rebeliantów. Ważnymi elementami gry są zarządzanie załogą, systemami i zasobami, usprawnianie okrętu za pomocą złomu zdobywanego z resztek zniszczonych statków, podejmowanie dobrych decyzji strategicznych (pomóc mieszkańcom pobliskiej stacji kosmicznej, których zaatakowały wielkie pająki z kosmosu, czy nie? zapłacić najemnikom, by nam pomogli, walczyć z nimi, czy może zostawić w spokoju? oszczędzać złom w nadziei, że trafimy do sklepu, który będzie miał na stanie coś niezwykle potężnego, czy ulepszyć reaktor i osłony, by poprawić obecne szanse na przeżycie? nabyć koszmarnie drogi system maskowania, czy nową broń lub dwie? będąc w punkcie wyjścia z sektoru opuścić go, czy odwiedzić jeszcze jeden punkt nawigacyjny i zaryzykować spotkanie z flotą Rebelii? skierować się do sektora opanowanego przez piratów, czy zaryzykować przeprawę przez nieznaną mgławicę?) i taktycznych (szacowanie na bieżąco sytuacji w trakcie walki, wybór systemu na wrogim okręcie którego zaatakowanie i uszkodzenie/zniszczenie przyniesie najlepszy rezultat, używanie dronów, koordynowanie ataków by przebiły się przez wrogie osłony i dotarły do kadłuba). Żegluga kosmiczna nie jest łatwa...

Gra kosztuje 10 USD na stronie internetowej (zakup przez humblebundle.com) i 10 EUR na Steamie, ale Humble Bundle dodaje również do zakupu klucz do gry na Steam, więc jest to opcja rozsądniejsza cenowo dla Polaków.

3 kwietnia 2014 r. wyszło darmowe rozszerzenie/DLC do gry, FTL Advanced Edition. (trailer) Rozszerzenie dodaje:

(click to show/hide)



Generalnie grę lubię, spędziłem nad nią przynajmniej 40 godzin. Zastanawiam się... Wiecie, że nikt nie zrobił polskiego tłumaczenia? Wszystkie projekty, które widziałem, zdają się być martwe. Może RPGC chciałoby się tym zająć, by Maniaks też mógł zagrać?

To nie powinno być trudne. Za pomocą przeglądanki stworzonej przez graczy, jestem w stanie otworzyć data.dat zawierający teksty w grze w formacie .xml i resources.dat z obrazkami i czcionkami. Potrzebny byłby tylko dość wprawny grafik, by przerobić dość znaczną ilość tekstu w formie graficznej na coś równie ładnie wyglądającego po przepisaniu na polski. Na przykład taki komunikat z oryginalnym efektem cienia wokół tekstu:


Pozostają jeszcze pytania odnośnie różnych decyzji w procesie tłumaczenia. Na szczęście dzięki FTL wiki jesteśmy w stanie bez trudu ustalić nawiązania do popkultury, wystarczy więc chyba obejrzeć odpowiednie odcinki Star Treka, Gwiezdnych Wojen, itp. w polskim tłumaczeniu, by dobrze je odtworzyć. Ale są też wątpliwości odnośnie nazw własnych. Czy przemianować wyrzutnie rakiet Artemis, Pegasus itp. na Artemidę i Pegaza? Czy Kestrel ma stać się Pustułką, a Red-Tail - (Myszołowem) Rdzawosternym? Engi to rasa robotycznych stworzeń złożonych z miliardów nanitów, nazwa wskazuje na uzdolnienia techniczne (odzwierciedlone w grze podwojoną szybkością przeprowadzania napraw), kojarzy się z silnikami (engine) i z inżynierią (engineering). Zostawić jak jest, czy przemianować jak Mantis na Modliszki, Slugs na Ślimaki i Rockmen na Skałoludzi? Endżi? Inży?...

Czy jest ktoś poza mną, kto chciałby popracować nad przetłumaczeniem tej gry?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 24, 2014, 19:04:47 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 24, 2014, 22:06:58 pm »
osobiście jej nie lubię. Bo wszystko byłoby ok, gdyby gra była zwyczajnie 'trudna', a ona jest tylko pierdolenie losowa. To co ty robisz to może ma znaczenie w 5 czy 10%, pozostałe 90-95% to zwykły fart do encounterów by zebrać walutę, załogę i trafić na sklep z dobrym towarem, jak się uda flagship prawie że z palcem w dupie jedziesz jak szmatę, jak nie znajdziesz nigdzie poszukiwanej broni to masz przesrane, a zbyt intensywnie szukać też nie możesz, bo flota rebeliancka siedzi na dupie. Zwykły frustrujący badziew.

//co boli o tyle, że gra jako taka jest ok, bo ma pomysły i tak dalej, tylko próba przejścia jej to ból w dupie. Freemode gdzie ot tak sobie latamy po kosmosie byłby lepszym pomysłem//

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

dziki

  • Administracja
  • Wiadomości: 1117
  • la petite mort
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 24, 2014, 22:54:40 pm »
//co boli o tyle, że gra jako taka jest ok, bo ma pomysły i tak dalej, tylko próba przejścia jej to ból w dupie. Freemode gdzie ot tak sobie latamy po kosmosie byłby lepszym pomysłem//
Zgodzę się w stu procentach. A kiedy odpalam moda, który pozwala na swobodną eksplorację, to nie wiedzieć czemu czuje się jakbym oszukiwał. :|

Co do tłumaczenia, to z akcje w PSie pozwalają przerobić masowe ilości tekstu praktycznie bezwysiłkowo, więc jak coś to możesz liczyć na moją pomoc z tej strony.
Administracja RPG Center - 'No good deed goes unpunished'

Podziemie - Czarny Mistrz

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 25, 2014, 15:44:31 pm »
Zgodzę się w stu procentach. A kiedy odpalam moda, który pozwala na swobodną eksplorację, to nie wiedzieć czemu czuje się jakbym oszukiwał. :|
o to to :|

zresztą, z innymi grami mam podobnie, zwłaszcza tymi, co bez modów grac się nie da, jak skyrim - to vanilla ma być ok, nie content od graczy który powinno się instalować dla dodatkowej zabawy.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 25, 2014, 23:56:41 pm »
osobiście jej nie lubię. Bo wszystko byłoby ok, gdyby gra była zwyczajnie 'trudna', a ona jest tylko pierdolenie losowa. To co ty robisz to może ma znaczenie w 5 czy 10%, pozostałe 90-95% to zwykły fart do encounterów by zebrać walutę, załogę i trafić na sklep z dobrym towarem, jak się uda flagship prawie że z palcem w dupie jedziesz jak szmatę, jak nie znajdziesz nigdzie poszukiwanej broni to masz przesrane, a zbyt intensywnie szukać też nie możesz, bo flota rebeliancka siedzi na dupie. Zwykły frustrujący badziew.
Ja to widzę jako wyzwanie. Walka przeciwko losowości. Zarządzanie ryzykiem poprzez przewidywanie zagrożeń, bazując na nabytym w trakcie poprzednich rozgrywek doświadczeniu (sektory kontrolowane przez ślimaki = dużo walk, złodziei i okrętów, których załoga odporna jest na kontrolę umysłu || mgławice = ryzyko burz plazmowych w zamian za więcej czasu na zwiedzanie punktów nawigacyjnych || walka z olbrzymimi pająkami z kosmosu = BAD IDEA) i próby przygotowania się na te zagrożenia, używając tego, co akurat jest pod ręką. Chyba nie jest to takie losowe - mi udaje się pokonać ostatniego bossa raz na trzy gry na normalnym poziomie trudności.

Co do tłumaczenia, to z akcje w PSie pozwalają przerobić masowe ilości tekstu praktycznie bezwysiłkowo, więc jak coś to możesz liczyć na moją pomoc z tej strony.
Dzięki!... Ale... potrafiłbyś stworzyć na miejscu coś w stylu tego ostrzeżenia "ASB TARGET LOCKED!", które zamieściłem w OP? Czego by ci było trzeba? Moim zdaniem, tłumaczenie nie musi być niezwykle wierne, dopóki zachowuje klimat i sens, ale nie powinno godzić w oprawę graficzną. Dlatego mogę załatwić fonty i... nie wiem, co jeszcze. Może mógłbym wysłać maila do twórców gry z zapytaniem, jak konkretnie robili te napisy i mieć nadzieję, że odpowiedzą.

Najbardziej potrzebna jest w chwili obecnej chyba wiedza o tym, jak przerobić istniejącą czcionkę w ten sposób, by wspierała polskie znaki diakrytyczne.

EDIT: opinia o RNG w FTLu znaleziona na YouTube, zgodna z moją. Chociaż może wygrywanie na "hard" za każdym razem to przesada.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 27, 2014, 15:35:07 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Tłumaczenie FTL: raport o postępach
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 12, 2014, 21:53:12 pm »
Wygląda na to, że Anonmgur ma poważne problemy, w związku z czym wcięło mi parę grafik w tym temacie. No cóż... niech Imgur się popisze.

Chyba czas zabrać się za te czcionki, chociaż bardzo mi się nie chce. No i pusty śmiech bierze patrząc na to, jak mocno obcięło moją frazę "Wyczyny Wymagające Umiejętności i Specyficznego Sprzętu". Problem z tekstem "Odblokowany na <poziom trudności>" jest taki, że gra używa go w co najmniej dwóch miejscach, o których mi wiadomo. W przypadku osiągnięcia powinno tam być "Odblokowane". W tym wypadku należy zmienić formę na bardziej bezosobową: "Odblokowano".

(click to show/hide)

Wydaje mi się, że w tym momencie powinienem założyć sobie konto na jakimś Tumblerze celem dzielenia się obrazkami z tłumaczenia i zamieścić do rzeczonego Tumblra odnośnik w OP, coby nie zasrywać własnego tematu ogólnego. Ech, następnym razem.
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2014, 21:55:22 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 25, 2016, 19:22:42 pm »
Tłumaczenie szlag trafił. Ale patrzcie na to, jak skończyła się moja gra krążownikiem Engich B: http://imgur.com/a/E6NUF

Uważam Vortexa za bardzo kiepski statek. Ma najsłabsze silniki i tylko jednego członka załogii, który musi na dodatek siedzieć za sterami, by nie mieć kompletnie beznadziejnych szans na unik. Trzeba polegać na dronach pokładowych, by broniły przed abordażem i dokonywały napraw, ale zaczyna się chyba z tylko sześcioma częściami dronów. Ciężki laser jest w porządku bronią, ale ciężkie działo jonowe już nie bardzo. Jeśli coś uszkodzi za mocno centrum sterowania dronami, to kurde przypał. Dlatego nazwałem statek tak, jak nazwałem. I patrzcie, jak pocisnąłem. Nie jestem nawet pewien, jak do tego doszło. Jakoś grosz do grosza uzbierało mi się na załogę, gdzieś znalazł się dron obronny model II, gdzie indziej ukryta bonusowa walka z bossem i zanim się obejrzałem, miałem na krążowniku wymaksowany każdy system poza dronami, a Statek Kosmiczny "Słabysos" mielił na miazgę wszystko, co stanęło mu na drodze. To dobre uczucie.




mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 25, 2016, 20:38:02 pm »
bo to rzecz, za którą nigdy nie lubiłem FTL - jest za bardzo losowy. Najczęsciej przegrywasz w nim nie przez brak skilla, ale dlatego ze nie losowało ci na mapie paliwa, albo nie było sklepów, albo były ale z kiepskim stuffem. Może po GOTYorwhatever coś się zmieniło, ale jakos nie mam ochoty sprawdzać.

Aczkolwiek imho niedoceniasz działka jonowego, jeden jedyny raz gdy miałem szczęscie i cierpliwość dojść do konca z dobrym statkiem, to własnie z takim, który wkurzał SI ciągłym wyłączaniem systemów, przez co załoga zamiast walczyć ciągle musiała coś naprawiać.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 25, 2016, 21:23:39 pm »
Działo jonowe jest fajne, ale nie ciężkie. Ion Blast II jest bardzo dobrą bronią (i startową w statku Engi A), bo jest niezwykle szybkostrzelna. (Pozwala prędko wymaksować działonowemu umiejętności przeładowania, dzięki czemu bronie ładują się 20% szybciej.) Znalazłem ją i używałem przez pewien czas w tym runie. Najonizowanych systemów nie da się naprawiać, załoga przeciwnika nie reaguje na jonizację. Żeby skutecznie manipulować wrogą załogą, dobrze jest mieć czujniki poziomu drugiego, bo pozwalają ci zobaczyć, co dzieje się na pokładzie wrogiego statku.

Pisałem o tym dwa lata temu i napiszę ponownie: no nie wiem, czy ta gra jest taka losowa. Ma bardzo skończoną liczbę kombinacji do poznania i zapamiętania. Im więcej potencjalnych kombinacji masz w głowie, tym lepsza twoja szansa na zwycięstwo, bo potrafisz lepiej dostosować się do warunków w grze.

Na przykład jeśli chodzi o sklepy, to w trakcie gry zaobserwujesz, że mają większą szansę na pojawienie się w sektorach cywilnych. Opuszczony sektor (nowość w Advanced Edition) i niezbadane mgławice mają mniejszą szansę. Ja w sumie mam kiepskie wyposażenie w tym zrzucie ekranu (2x Flak I i 1x startowy Heavy Laser I). Chociaż posiadałem w ładowni takie cuda, jak Burst Laser III i Breach Missile, ani razu z nich nie skorzystałem, bo nie wiedziałem, jak wpasować je w to, co już miałem. Ukrytą potęgą mojej konfiguracji o której w ogóle nie pomyślałem na początku było to, że wszystkie trzy bronie strzelają co 9-10 sekund i można raz po raz taką skoordynowaną salwą szybko zrobić poważną krzywdę statkowi, którego kapitan zaczyna niszczyć własny mostek (Mind Control), albo którego system sterowania nie działa (Hacking).

EDIT: bonusowy boss też nie jest taki losowy.
(click to show/hide)
« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2016, 21:32:12 pm wysłana przez C »

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 25, 2016, 22:43:33 pm »
moze zbyt skrotowo ująłem - jony non stop wyłączały mu tarcze oraz moduł za nie odpowiedzialny, resztę załatwiał bodaj  ten dron krążący wokół mojego statku :P

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 25, 2016, 23:52:23 pm »
Jeśli zamienisz "mojego statku" na "wrogiego statku", otrzymasz dosłownie opis krążownika Engi A, pierwszego do odblokowania w grze po startowym. Jest bardzo potężny. Działo jonowe z tym dronem potrafi niszczyć nawet statki z dwiema warstwami osłon. Engi B to inna historia.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Master of Gorzała

  • Wiadomości: 3100
  • Lewacki głos na Twoim forum
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 26, 2016, 01:03:32 am »
RNG at its finest.
Front Zniewolenia Elfiego Ścierwa
Podziemie - Demo Paladyn
Sent ver 0.73 official beta

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: FTL: Faster Than Light
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 26, 2016, 13:37:43 pm »
W sumie to ^

Poleganie na generatorze liczb losowych nie jest przesadzone, jak w The Binding of Isaac, ani źle wyważone jak w Nuclear Throne. Jest w sam raz.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')