Autor Wątek: Sid Meier's Civilization  (Przeczytany 11325 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lowcap

  • Wiadomości: 1537
  • ...we shall win through, no matter the cost!
    • Nawigrator
Sid Meier's Civilization
« dnia: Sierpień 15, 2013, 01:12:43 am »
Temat poświęcony serii gier Cywilizacja.

Mój pierwszy kontakt z ta serią był około 1995 roku, poprzez Civilization I i Colonization. Jako małe dziecko niewiele rozumiałem, bardziej oglądałem jak gra tata lub starszy brat, na szczęście w miarę poznania alfabetu mogłem już więcej. Kilka lat później spotkałem się z drugą częścią gry, a jeszcze później zakupiliśmy w domu wersję odświeżoną CivII:Próba Czasu, która poza standardową rozgrywką dodała multiplayer, rozgrywkę fantasy, sci-fi które rozgrywały się na 4 mapach, nową oprawę graficzną - animowany teren i jednostki i ulepszone AI.
Po kilku latach grania z bratem wyszła trzecia część gry która kosztowała ok. 170 zł, jakby nie aptrzeć duży wydatek, ale nie żałuję. Gra uległa sporym modyfikacjom, nowy widok, tryb rozgrywki, suorwce, elementy terenu nie do przejścia, Warszat Leonarda w końcu został osłabiony, itd. Brakowało mi trybu multiplayer, który został wprowadzony dopiero w dodatku który dodatkowo niezbyt szybko zawitał w Polsce. W czasie gdy go dorwałem już dawno grałem w kolejną cywilizację, mianowicie 4. Osobiście uważam ja za najlepsza część, podobnie jak 3 czwórka także uległa sporej zmianie, wprowadzono religie, rozwinięto szpiegostwo ( w dodatku), jednostki nie miały już osobno ataku i obrony, różnice zastąpiły bonusy do ataku i obrony, specjalizacje przeciw konkretnym typom jednostek. Gram w ta grę do dziś.
Miałem styczność z Cywilizacją 5, jest to gra rewolucyjna, ponownie nie dostaliśmy kotleta. Zmieniono kształt pól,  od teraz tylko jedna jednostka wojskowa mogła okupować to samo pole, co wprowadziło taktykę, jednostki dystansowe są teraz naprawdę dystansowe i mogą strzelać z drugiej linii, dodano niewielkie państwa-miasta.

Jakie są wasze doświadczenia związane z ta serią?
Kliknij, aby wejść: Czat tekstowy i głosowy

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5703
  • demigod
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 15, 2013, 09:47:02 am »
kieeeeedyś za dzieciaka dwójka, potem trójka. Fajna seria, ale akurat trójka to typowy przykład relacji love-hate, bo dyplomacja to jakiś żart. Raz zdradzisz i do konca gry masz przerąbane, a komp formuuje wielką koalicję wszysttkich nacji przeciw tobie, jedyne co możesz zrobić, to ich zIBCMować.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

MuadDib

  • Wiadomości: 1128
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 15, 2013, 13:04:34 pm »
Jedna z moich ulubionych serii :D

Moimi ulubionymi są 2 i ... 5 :P

No ale od początku:

Jak wyszła 1, to brat chodził do kumpla "na komputer" i wtedy pierwszy raz o niej usłyszałem. Jako mały dzieciak nie znałem angielskiego w ogóle, więc moja pierwsza rozgrywka wyglądała tak: zbudowałem 3 miasta na małej wysepce i łaziłem po niej 10 jednostkami milicji :D. Po latach nadal mam wrażenie nieznanego gdy mam jakieś czarne plamy na mapce. Niestety dzisiaj trochę razi brak wyboru przy handlu wynalazkami i mała ilość przydatnych odkryć (sporo z nich jest tylko przejściem do następnego odkrycia). No i trzeba wspomnieć o rozbudowie pałacu (3 rodzaje do wyboru). A w demokracji i komunizmie nie było korupcji xD

Civka 2 była tym, czego brakowało w 1. Dodanie energii zamiast "one hit one kill" wyeliminowało takie głupie sytuacje jak zwycięstwo falangi broniącej się przez strzelcami itp. A te filmiki przy budowaniu cudów... CUDOWNE :D Najlepsze z całej serii. Grając w 2 znałem już trochę angielski więc nie było takiego lamienia jak przy 1. Dodatkowo mieliśmy wybór mapy (mały, średni, duży). Na prawdę kawał dobrej roboty. Niestety żeby zagrać na Win7 trzeba ulepszyć Civkę do wersji gold multi, co powoduje agresję komputera bez względu na to, co zrobimy. To tylko kwestia czasu. Co do pałacu, to dostaliśmy jedynie rozbudowę sali tronowej. Niby coś, ale nie ma wyboru tylko "rozwijanie" tak samo za każdym razem. Demokracja i komunizm wciąż bez korupcji :D Ale przynajmniej doszedł fundamentalizm :)

Civ 3 miała być rewolucyjna. I w pewnym sensie była. Rozwinięto dyplomację (ale i tak kulała), dodano surowce, kulturę. Wszystko ładnie pięknie, ale strasznie uprościli wiele mechanizmów. Już nie opłacało się budowanie wielu miast na początku gry, bo było to zbyt drogie. Kultura też nie działała jak trzeba, a surowce... Komputer zawsze wiedział gdzie się pojawią przyszłe surowce, przez co byliśmy stratni już od początku gry. Poza tym zwiększając mapę (aby pograć dłużej na niezbadanym terenie) ilość surowca nie wzrastała. To było bardzo frustrujące gdy nie masz żelaza na ogromnej wyspie, a ma go komputer na malutkiej. I oczywiście coś, czego nie mogą niektórzy fani wybaczyć. Po pięknych filmikach cudów świata nie zostało nic. Nawet jak kończysz grę to nie ma filmiku. Plusem były natomiast różnorodne ustroje (w dodatkach doszły jeszcze ze 2 chyba - np. faszyzm podwajający szybkość ulepszania pól ale redukujący wynajdywanie).

Civ 4 - to była prawdziwa rewolucja. Tak jak 3 można nazwać eksperymentalną, tak 4 miała to wszystko już zaimplementowane tak jak trzeba. Kultura, handel. Nawet drzewo wynalazków było cacy zrobione. Niestety grafika 3d to nie był dobry pomysł. Jest zbyt cukierkowa czasami. Bezkarne stackowanie jednostek to też wielki błąd, ponieważ w 1 i 2 było to możliwe, ale można było stracić wszystkie jeśli pierwsza jednostka ginęła (szarżą niszczyli wszystko). Tutaj jedynym sensownym budowaniem wojska jest wrzucanie w jednej "jednostkę" wiele innych. Strasznie niszczy to balans gry i pozbawia ją z wszelkiej taktyki. Komputer robi to samo więc jesteśmy zmuszeni do tego by tak robić. No i pomijam fakt, że 6-10 robotników potrafi KAŻDE ulepszenie pola robić w 1 turę. Także dodanie religii nie było dobrze przemyślane, bo fakt posiadania innej religii państwowej automatycznie daje kilka minusów do ogólnych stosunków. Na koniec dodam jeszcze KOMPLETNY BRAK KOSZTÓW UTRZYMANIA BUDYNKÓW! Budujemy te 4-5 najbardziej potrzebnych w danym etapie gry, a potem jak leci. Ogólnie civ4 z dodatkami to solidny produkt, ale zbyt przekozaczony.

Civ 5 - tak bardzo hejtowana przez fanboyów stackowania jednostek i hejterów hexów. Wg mnie to był dobry pomysł dodać hexy zamiast kwadratów. Znacznie poprawia rozgrywkę, a ich użycie to nie jest nic nowego. Poza tym limit 1 jednostki wojskowej + 1 cywilnej na hex zmusza do gry taktycznej i usuwa ulepszanie pól w 1 turę przez spam robotnikami. Także jednostki strzeleckie mają zasięg zależny od terenu (nie strzelą za hex lasu jeśli nie stoją na wyżynie). Zmienili także w walce jeden aspekt - jednostki tracą "życie" w zależności od siły jednostki wroga. Dzięki temu 2 oddziały mogą się tłuc ze 3-4 tury zyskując doświadczenie. Także same miasta dostały możliwość obrony, a atak jednostkami innymi niż oblężniczymi daje popalić. W końcu katapulty, trebusze i armaty się przydają. Ku mej radości wróciły koszty utrzymania budynków, a i same budynki są poprawione. Religia jest mniej IMBA, (dodana w dodatku God & Kings) a kultura ma większe znaczenie niż kiedykolwiek. Dodatek Brave New World dodaje Polskę i Kongres Światowy (mówili, że wróci upiększanie pałacu, które usunęli z 4, ale nie ma :< ). Fakt, minusem jest zapewne to, że ma cholernie wysokie wymagania, ale po włączeniu wszystkich opcji ta gra jest piękna :D

To by było na tyle. Jeśli coś pominąłem to dajcie znać :)

Dollan

  • Moderator
  • Wiadomości: 1041
  • El Magnifico
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 20, 2013, 21:54:02 pm »
Prawdę mówiąc, kiedy dawniej słyszałem nazwę "Civilization", z nieznanych powodów, zaczynałem się obawiać, że to jeden z tych tytułów, które wymagają godzin gapienia się w tabelkę ze statystykami państwa. Naturalnie ten strach mnie odrzucał. W końcu postanowiłem jednak przysiąść do Civ 5 i powiem jedno - padłem. Ostatnia gra, która zrobiła na mnie z marszu takie wrażenie to był Shogun II TW. To zdecydowanie jedna z najlepszych strategii, w jakie kiedykolwiek grałem. Podstawka była już dużym szokiem, a co dopiero kiedy zaopatrzyłem się w oba dodatki. Rozbudowanie gry o religię, kulturę i całą masę nowych, ciekawych nacji, rzeczywiście doprowadziło ją do stanu praktycznie idealnego. Dzięki temu, że gra za każdym razem wygląda zupełnie inaczej pod każdym względem wciąż mi się nie znudziła. Niestety, kupna wersja gry poszła się chędożyć (jestem teraz o wiele mądrzejszy, jeśli chodzi o przechowywanie gier), więc chcąc nie chcąc, obecnie jadę na piracie.

MuadDib

  • Wiadomości: 1128
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 22, 2013, 12:16:53 pm »
Ale Civ5 od początku wymagał steama, więc powinieneś mieć na koncie ją :P

Ja ostatnio ukończyłem Polską (Chiny padły pod mocą husarii :D) i Indonezją. Zbieram achivki grając na różnych mapach róznymi państwami.

Dollan

  • Moderator
  • Wiadomości: 1041
  • El Magnifico
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 22, 2013, 12:58:17 pm »
Cytuj
Ale Civ5 od początku wymagał steama, więc powinieneś mieć na koncie ją

Powinienem. Ale nie mam. I w tym sęk.


Lowcap

  • Wiadomości: 1537
  • ...we shall win through, no matter the cost!
    • Nawigrator
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 25, 2014, 19:22:11 pm »
Kilka dni temu zakupiłem na gogu za 2,5 dolara Alpha Centauri. Akcja rozpoczyna się w 2100 roku kiedy to statek kosmiczny wysłany w 2060 roku z Ziemi dociera na nową planetę. W trakcie lotu powstało 7 frakcji opartych na innych przekonaniach. Dodatek do gry dodaje także kosmitów.
Gra jest świetna mimo swojego wieku no i grzech nie kupić za te 9 zł ( często jest w promocji). W przeciwieństwie do civa tutaj możemy tylko ukierunkować rozwój wynalazków zamiast dokładnie wybrać co chcemy odkryć. Możemy edytować swoje jednostki, tworzyć nowe co miło wspominam z EARTH 2150. W przeciwieństwie do civa na jednym polu można budować aż dwa ulepszenia dodatkowo wprowadzono wysokości terenu (im wyżej tym panele słoneczne skuteczniejsze). Boli mnie konstrukcja "civilopededii" a mianowicie brak dobrych opisów terenów wraz z ilustracją.
Kliknij, aby wejść: Czat tekstowy i głosowy

MuadDib

  • Wiadomości: 1128
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 29, 2014, 22:14:09 pm »
Poza tym robią kolejnego CIV, który tym razem nie będzie kolejnym powtarzaniem historii, lecz ukłonem właśnie w stronę Alphy. Zapowiada się bardzo fajnie. Czekam na więcej info : )

A oto trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=v2grKk4Fv0k

Lowcap

  • Wiadomości: 1537
  • ...we shall win through, no matter the cost!
    • Nawigrator
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 16, 2016, 23:40:18 pm »
Civ 6:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=lUL1Y95To2A" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=lUL1Y95To2A</a>
W skrócie połączono dobre elementy z 4 i 5, oraz dodano rozbudowę miast na sąsiednich polach - coś jak w Warlock: Master of Arcane. Nie otrzymamy kotleta, gra znowu jest inna :) .
Kliknij, aby wejść: Czat tekstowy i głosowy

MuadDib

  • Wiadomości: 1128
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 17, 2016, 17:15:58 pm »
Będzie bardzo ciekawie. Teraz Civ5 wygląda jak test silnika :)

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5703
  • demigod
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 17, 2016, 18:51:24 pm »
no pięknie, a ja nawet 4 nie kupiłem, ani 5 nie odpaliłem :v

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

MuadDib

  • Wiadomości: 1128
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 17, 2016, 23:55:48 pm »
W 6 w demo zagrasz, 7 spiracisz a 8 kupisz xD :P

Legion

  • Redaktor
  • Wiadomości: 1668
  • make war, not love
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 20, 2016, 23:44:20 pm »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=5KdE0p2joJw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=5KdE0p2joJw</a>





Niby husaria na video, a WIELKIEJ POLSKI NIE MA
Dominium - Arcymag Ognia

Wiedźmiński Gladiator
Cytat: Nederland
Chyba was pojebało.

Dollan

  • Moderator
  • Wiadomości: 1041
  • El Magnifico
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 04, 2016, 18:25:46 pm »
Jak tam, cywilizacyjne świry, już grał ktoś trochę w VI? Jak wrażenia?

Ja kilkanaście godzin pograłem i jestem pod wielkim wrażeniem. Udało im się ulepszyć praktycznie każdy element piątki, i to bez konieczności wydawania dwóch DLCków! :D Wyleciał system zadowolenia który był strasznym cierniem w dupie, stworzyli nowy i ciekawy system Wielkich Ludzi, sprawili że rozbudowa miasta wymaga poważniejszego pomyślunku, no i stworzyli nowy, świetny styl graficzny. Niektórzy marudzą, że to zbyt kreskówkowe przedstawienie, ale mnie tam te projekty podobają się nawet bardziej niż te z piątki, chociaż z początku ciężko było się przyzwyczaić do nowego wyglądu mapy czy interfejsu.

Póki co bawię się świetnie, a jedyne na co pozostaje czekać to możliwość grania Polszą (która podobno ma być prowadzona przez królową Jadwigę) :P

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5703
  • demigod
Odp: Sid Meier's Civilization
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 04, 2016, 19:20:02 pm »
tak jakby cywilizacja nigdy nie byla kreskówkowa :P

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!