Pamiętam czytanie poradników do pierwszych Pokemonów w jakimś pisemku. Exp. All daje nam asystent prof. Oaka za ileś tam złapanych poków (chyba 50-60), a ponieważ ja "Gotta Catch 'Em All!" nie lubię, nigdy nie lubiłem i cieszę się, że hasło zniknęło z pudełek z grami od trzeciej generacji naprzód, to chyba ani w Blue, ani w Green, ani w Yellow, ani też w FireRed Exp. All/Share nie miałem.
Natomiast IVs/DVs to już temat na którym kończy się każualowe granie i zaczyna się pokemonowe czarodziejstwo:
LINKIndividual values, IVs for short, sometimes also known as determinant values, DVs for short, are the Pokémon equivalent of genes. They are instrumental in determining the stats of a Pokémon, being responsible for the large variation in stats among untrained Pokémon of the same species.
W skrócie: pokemon z IV wynoszącymi 31 w każdym stacie ma najlepsze możliwe statystyki. Wyprodukowanie takiego poka jest bardzo czasochłonne i prawdopodobnie wymaga wyklucia dziesiątek, jeśli nie setek, jaj, ale nie jest niemożliwe.
Ciekawostka: w GEN2, płeć pokemona była określana numerem IV w Attack. Z tego powodu płeć żeńska zawsze była "fizycznie" słabsza od męskiej, ponieważ np. w gatunku pokemona u którego występowanie obu płci wynosi 50:50, samice jako płeć "pierwsza' miały IV od 0 do 7, a samce jako "te drugie" - od 8 do 15 (im wyższy IV, tym większy bonus do danej statystyki). Sytuacja była jeszcze gorsza w gatunkach, gdzie dystrybucja osobników płci żeńskiej w stosunku do męskiej wynosiła np. 12,5:87,5, jak w przypadku wszystkich trzech starterów, ponieważ samicom zostawały IV od 0 do 1. Oczywiście to było niezamierzone i zostało skorygowane w następnych generacjach, by płcie były identyczne pod względem statystyk. Zresztą z tą "fizyczną" przewagą też trochę przesadzam, bo wtedy jeszcze nie istniał podział ruchów na fizyczne i specjalne, tylko na typy - np. moc wszystkich ruchów typu Fighting i Ghost była determinowana statem Attack, a typów, powiedzmy, Fire, Water i Psychic - Special Attack.