Autor Wątek: Play by Forum - Dyskusja ogólna  (Przeczytany 5383 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

GuRt

  • Wiadomości: 1660
  • None was given.
Play by Forum - Dyskusja ogólna
« dnia: Luty 03, 2014, 13:34:50 pm »
Temat służy do dyskusji dotyczącej PBF - ich organizowania, propozycji nowych uniwersów/systemów do wykorzystania, poszukiwania optymalnych rozwiązań.

Pierwszym wątkiem dyskusji jest poszukiwanie wzorców dla tutejszych PBF - jak zrealizować to tak, aby sesje przebiegały sprawnie i stały na satysfakcjonującym poziomie.

Na dobry start przekleję swoje dwie wypowiedzi z SB:

Cytuj
@poglądowo (to odnośnie opublikowania tutaj sesji z Salvetarionu - hnng) - a musimy się uczyć od samych siebie (i to jeszcze w młodszej wersji)? Może gdzieś na necie podejrzymy jakieś naprawdę dobrze rozkręcone PBFy, gdzieś gdzie to od wielu lat funkcjonuje. Bo sesje w naszym stylu, takim fristajlowym role-playing, gdzie okazuje się to być czymś między faktyczną sesją RPG a pisaniem na zmianę wspólnego opowiadania (tylko proporcje różne w zależności od piszących i/lub prowadzącego), to taki nasz własny (po)tworek. I to jest jakoś tam spoko, to jest git na nasze potrzeby swobodnego pisania bez pośpiechu. Ale jak chcieć rozkręcić porządnie PBFy, to można sięgnąć po jakiś dobrze wypracowany i zoptymalizowany system.

Cytuj
O to mi właśnie chodzi - nie pamiętam gdzie, bo zainteresowałem się tematem dawno temu i przeglądałem internety po nocach - ale widziałem miejsca, gdzie PBFy to były naprawdę dobrze naoliwione i zapieprzające maszyny, aż miło. I niezależnie od tego, czy był to czysty story telling, czy kostki - szło sprawnie, a posty były zdecydowanie krótsze. To po prostu żyło. Od takich możemy się nauczyć jeszcze wiele. Nasze sesje, opowiadania i sesjo-opowiadania są OK, ale jak chcemy się zabrać za to na masową skalę, to nie będzie miejsca na ciągnące się miesiącami historie.
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2014, 13:44:11 pm wysłana przez GuRt »
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5701
  • demigod
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 03, 2014, 13:51:51 pm »
to niestety zawsze  kwestia ludzi. Jak ktoś nawala lub nie umie pisac lub cokolwiek, to zawsze będzie hamulcowym  lub psuł klimat. Żadne systemy na to nie pomogą, trza po prostu pokazywać, zachęcać, edukować, choćby failsesjami by wykształcac nawyki w tych, którzy nie olewają. Tyle z doświadczeń z kameralnych for, gdzie bawiono  się w takie rzeczy.

Druga rzecz- to że pbf się ciągnie, to akurat tyle zalet co i wad. Nie trzeba czekać aż się wszyscy łaskawie zbiorą, można pisać z doskoku, byleby pamiętac i zaglądać, a nie raz na tydziień. To że taka sesja potem trwa miesiąc czy kilka to nic złego, jeśli ylko jest utrzymywana pewna sensowna częstotliwość. To jak powieść w odcinkach, tylko bardziej dynamiczna.

no i ostatnia rzecz, czy lepiej na żywo - czy ja wiem, jak piszesz na foro masz czas przemyśleć, dostosować fabułę do zmian gdy gracze są niepokorni, a na żywo to robi się z tego wielka improwizacja i ogólnie mało ciekawe. Zresztą, w ogóle na żywo to osobiście nie umiem się wczuć, jak mam z całą powagą mówić to co mówi wymyślona postać. Albo jak widze kolesi grających laskami, yh.


Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

GuRt

  • Wiadomości: 1660
  • None was given.
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 03, 2014, 14:00:26 pm »
No ale dwie pierwsze rzeczy właśnie tyczą się naszego podejścia do sesji na forum. Da się inaczej i nie jest to tylko kwestia uczestników. Owszem, jak są inne zasady to np. pisze się częściej, ale za to idzie to o wiele sprawniej. U nas często zdarza się, że każdy próbuje tworzyć i podtrzymywać klimat, a jeśli zostawi się to tylko Mistrzowi Gry, to efekt jest taki, że on może i pisze tego jednego grubszego posta wprowadzającego do sceny około pół godziny - ale potem idzie to jak burza. Mówię, jak pogrzebać to się znajdzie - są różne podejścia i nie należy od razu wychodzić z założenia, że nasze jest najlepsze, bo jest nasze. Fajnie się snuje opowieści i przekazuje pałeczkę/pióro, ale na większą skalę to może być uciążliwe i dawać poczucie wiecznie nieodrobionego, sporego zadania domowego z polskiego.
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Arim

  • Wiadomości: 1176
  • Mortal Wombat
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 03, 2014, 14:03:46 pm »
Ogólnie ja mam doświadczenie tylko z sesjami "na żywo" i dlatego widzę kilka problemów z tymi forumowymi.

1. Dynamizm. Na żywo wszystko się ładnie i płynnie rozwija, a na forach mamy przestoje, oczekiwania na wpisy itd.

2. Wynika z pierwszego, czy cała intryga przestaje się kleić, wątki się urywają i rozłażą w czasie.

3. Potrzebne są przynajmniej przyzwoite umiejętności pisania, inaczej cały klimat się sypie, a fabuła robi sie koślawa.

4. Chęci i czas. Komuś się znudzi, ktoś wypadnie, temu brakuje czasu, tamten nie ma neta itd.

Reasumując, system ma znaczeni drugorzędne, a ważniejsza jest ekipa, która to w miarę szybko i sprawnie przeprowadzi.

"Ta część lenna, utrzymuje się z garbarstwa. Jest to po prostu centrum całego garbarstwa, na którym można dość sporo zarobić. Co prawda, ludzie w prowincji utrzymują się jeszcze z innych wyrobów, ale garbarstwo jest najbardziej rozpowszechnione."

Podziemie

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5701
  • demigod
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 03, 2014, 14:30:40 pm »
GuRt - ale ja o tym mówię, tak w salve, jak i w Ansen czy Wampirze draga to GM opisuje, decyduje o wydarzeniach, odpowiada za NPCów i tak dalej, gracze deklarują tylko swoje akcje i wypowiadają za siebie (a jak ktoś się zapomni, to mu się przypomina że za opisy i npców to odpowiada GM). Jak mowie pbf/sesja, to mam na myśli właśnie coś bliższego sesji niż wspólnemu opowiadaniu, bo na wspólne opowiadania to są Tawerny.

Arim:
1. zalezy od ekipy - jak masz ogarniętą, to wszyscy siedzą i czekają na posta, jest to dynamiczne, i od wrotnie, ta na żywo też leży jak gracze robią wsyzsto tylko nie to co GM zaplanował
2. jak wyżej, jak gracze robią nie to co zaplanował GM to na żywo sypie się to jeszcze bardziej, a zmuszanie graczy siłą do podążania wątkiem jest jeszcze gorsze. Na foro przemyślisz i ogarniesz, bo masz 15 min na dostosowanie się, a nie 15 sekund siedzenia pod ostrzałem spojrzeń graczy
3. tak jak umiejętność opisuwania przez GM w normalnej sesji. Gracze w idealnym przypadku piszą tylko o swoich akcjach i co mówią, to nie zbiorowe opko gdzie każdyma byc szekspirem
4. na zywo to samo, ile to razy słyszałem że ktoś zaczął sesję a potem cztery miesiące nie mogli się wszyscy zebrać przy stole by dokończyć. Net łatwiejszy

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

GuRt

  • Wiadomości: 1660
  • None was given.
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 03, 2014, 14:36:06 pm »
Arim - a przed chwilą mówiłeś, że za bardzo się nie orientujesz w temacie.

Wydawało mi się, że będziesz miał jakieś pytania, a nie podsumowanie mankamentów, na które z Sentem już w dwóch pierwszych - i do tamtego czasu jedynych - postach zwróciliśmy uwagę. Nie tędy droga - już wspominałem, dyskutujemy na temat tego, jak przeprowadzać sprawnie sesje PBF, a nie wałkować ich problemy, których jesteśmy świadomi.

Ale sprostuję ostatnie:
Nie, tym razem nie da się zwalić wszystkiego na ludzi. Tak długo, jak nie jest to banda skończonych analfabetów, wszystkie te problemy można pokonać, proponując odpowiednią metodę prowadzenia sesji. Od prostowania fabuły i budowania klimatu jest MG. W sprawnie działającym PBF, dynamicznej sesji, nie jest odpowiedzialnością graczy tworzyć kwieciste opowiadania. Do tego dochodzą pewne jasno postawione warunki i zasady umożliwiające upłynnienie biegu wydarzeń - przykład: po upływie X czasu, jeśli dany gracz się nie pojawi ze swoim wpisem, jego postać tymczasowo przejmuje MG. Gracz "zapomni sobie" o sesji na dłużej albo po prostu zniknie - postać wraca do domu albo ginie, gracz będzie mógł się pobawić w następnej sesji. O co nie będzie miał żalu, bo przy mnogości sesji i dynamicznej akcji nie będzie stanowiło problemu - jak nie ta, to inna.

EDIT: może trochę się powtórzyłem po Sencie, ale wklepuję na szybko i nie będę teraz poprawiał.
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Arim

  • Wiadomości: 1176
  • Mortal Wombat
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 03, 2014, 14:38:57 pm »
1. Takoż i napisałem w podsumowaniu :D

3. Wiesz, aby zrozumieć położenie, jakieś opisy walki czy krajobrazu itd. oraz dobre wyobrażenie tego sobie potrzebna jest jakaś tam umiejętność pisania. Dużo łatwiej takie coś wyrazić słowami niz to opisać.

Ogólnie, aby na forum przebiegło to sprawnie, to trzeba zebrać dobrą ekipę, która ma czas, jakiś tam skill i chęci. Jak to mamy to jaki byśmy nie wybrali system to jakoś to pójdzie.

Cytuj
Arim - a przed chwilą mówiłeś, że za bardzo się nie orientujesz w temacie.

Piszę na podstawie doświadczeń z sesji "na żywo" i staram się skonfrontować to z realiami forumowymi.

"Ta część lenna, utrzymuje się z garbarstwa. Jest to po prostu centrum całego garbarstwa, na którym można dość sporo zarobić. Co prawda, ludzie w prowincji utrzymują się jeszcze z innych wyrobów, ale garbarstwo jest najbardziej rozpowszechnione."

Podziemie

GuRt

  • Wiadomości: 1660
  • None was given.
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 03, 2014, 15:02:44 pm »
Skill i chęci to nie wszystko - "utalentowani" są tak samo podatni, jeśli nie bardziej, na dwie przypadłości: lenistwo i rozwodzenie się. Jak reguły gry będą dobrze dobrane, to od strony technicznej będzie można prowadzić wyrównaną walkę zarówno z ludzkim lenistwem, jak i ze skłonnością do brandzlowania się za mocno nad swoimi "dziełami", przedłużając ich publikację.

Uzdolniony przede wszystkim musi być MG - jemu łatwo powinno przychodzić pisanie klimatycznych opisów, tworzenie odpowiedniej scenerii. Gracze przede wszystkim powinni pisać sprawnie. Ale co najważniejsze - na gwiazdorstwo nie ma miejsca dla nikogo. Bo gwiazdor zarówno wśród graczy, jak i w roli MG, może całość położyć. Przy czym nikt nie będzie nikogo uczył pokory czy skromności, określanych też jako "znać swoje miejsce" - to odpowiednio skonstruowany zestaw zasad powinien promować takie zachowania.

Pogrzebmy za czymś w necie albo w książkach (Polu, opowiedz nam proszę o zasadach GW z Wiedźmixa), serio - póki co gramy w bieganego ping-ponga we trójkę i się zaraz niechybnie zapętlimy.
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5701
  • demigod
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 03, 2014, 15:20:36 pm »
reguły jak reguły, te naprawdę dasię zawrzeć w dwóch punktach, czasem niektórzy są oporni by zrozumieć czym się PBF od Opowiadania-jak-Tawerna różni, to miałem na myśli mówiąc "prostować". Napisał posta gdzie wypowiada się za npca to napisał, teraz GM pisze że ten pojedynek słowny gracz odbył w swojej głowie, albo że zdążył powiedzieć tylko pierwsze zdanie z monologu a NPC mu przerwał.

No własnie, GM - ja tam nie ukrywam, że zawsze byłem lepszym graczem niż narratorem, Arim potwierdzi ;P Od tego powinniśmy tak naprawdę wyjść, by PBF był udany musi być ogarnięty GM. Pewne kroki w tę stronę już podjęliśmy, tak na marginesie (inb4 ściąganie znajomych znajomych)

opisanie słowne vs  poście - w najgorszym razie zawsze można narysować ;P

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

xilk

  • Wiadomości: 1083
  • Deszczowy Sługa Chaosu
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 03, 2014, 16:51:19 pm »
Ogólnie rzecz biorąc do sprawnego przeprowadzania PBF potrzebni są dobrzy MG. Może na początek warto spróbować robić sesje dla jednego gracza? Odpada wtedy problem "jak ich połączyć w drużynę" i "on zwleka i przez to reszta graczy cierpi". I faktycznie warto dać jakiś termin, że jak dany gracz nie będzie regularnie pisał przez dłuższy czas, to sesja się kończy, a on może wziąć udział co najwyżej w następnej.

Co do rozróżniania sesji PBF od wypraw w Tawernie, to może przyda się jakiś artykuł? No wiecie, małe wyjaśnienie dla początkujących, czym tak naprawdę jest PBF i czym się różni ono od wspólnego pisania opowiadań.
Deszczowy samotnik ŚP
Anioł Śmierci Podziemia

The Pretender - Trilogy

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 5701
  • demigod
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 03, 2014, 16:58:05 pm »
dla jednego to trochę bez sensu imho, ale dla dwójki czemu nie.

art - jak ktoś napisze, czemu nie

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Pola

  • Wiadomości: 489
  • Dr Ro
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 03, 2014, 22:02:49 pm »
Pogrzebmy za czymś w necie albo w książkach (Polu, opowiedz nam proszę o zasadach GW z Wiedźmixa), serio - póki co gramy w bieganego ping-ponga we trójkę i się zaraz niechybnie zapętlimy.

No opowiedzieć to się tak nie da na raz dwa trzy, spróbuję tę książkę obfotografować i dać na jakiś serwer. Szybko się czyta bardzo przyjemna imo dobrze zrobiona i dla osób, które nie mają nawet pojęcia o RPG w starym stylu.

Mogę jedynie spróbować jako tako opisać co sama książka w sobie zawiera.
Otóż znajduje się tam wiele przydatnych uwag dotyczących zarówno tworzenia postaci zgodnej z uniwersum ( akurat tu Sapkowskiego) jak i sposobu prowadzenia rozgrywki, na wczuwaniu się w klimat i podziale ról kończąc.
Rady pisane są zarówno dla mistrza gry jak i dla osoby, która po prostu chciałaby w tym uczestniczyć.


Ja może nie miałam do czynienia z wieloma sesjami, ale mam znajomych co się tym pasjonują. I mam jako takie wyobrażenie jak to powinno wyglądać.
Ekspertem nie jestem i nie chce rzucać rad z rangi "ja się na tym znam", ale wydaje mi się, a przynajmniej dotyczy to naszych klasztornych misji, że "większy dynamizm byłby bardzo potrzebny".

Można byłoby ustalić coś takiego jak kolejka, to zmotywowałoby do podejmowania inicjatywy, a nie czekania i patrzenia czy może ktoś inny napisze. (coś takiego jak Gurt wcześniej pisał)

Mistrz Gry to powinien być mistrz, a nie tak jakby kolejny uczestnik, mógłby nawet nie brać udziału jako postać, by zachować neutralność względem wydarzeń i wyborów innych graczy.

A trzy, uważam, że tak jak w rzeczywistości powinien być jakiś element zaskoczenia i losu. => KOSTKI GRY ale może w jakieś innej formie. To też moim zdaniem zachęca i zaciekawia. np.
MG- opisuje pomieszczenie.... i przedstawia jak stoją postacie... i daje kolejnemu graczowi do wyboru parę drzwi.
Gracz-przejmuję inicjatywę by opisać które drzwi wybiera + jakieś tam drobne elementy zachowania swojej postaci.
MG-opisuję jaką ścieżkę gracz wybrał poprzez wybranie np. drzwi lewych.

To jest forma bardziej dynamiczna i podobna do opowieści w czasie rzeczywistym. Posty pewnie musiałyby być krótsze i byłaby mniejsza samowolka. Aczkolwiek jak zwykle są tego zalety i wady.

Plus ogarniętym człowiekiem, a przynajmniej z dużą wyobraźnią i dobrym piórem musiałby być mistrz gry. Reszta uczestników pewnie by się wyrobiła.
Nam <Dass, Card, ja> kiedyś niechcący wyszła nawet taka mała sesja na gg, tak spontanicznie, niby żartóweczki miały być, ale tak się wszyscy wczuli w rolę, że poszło i było ciekawie. Co prawda mistrza gry nie było, ale każdy trzymał się zasad ŚP, ba nawet karty swojej postaci i obsztorcowywał drugiego jeśli zaczynał bajdurzyć :D

EDIT
Dam linka do książki w wersji pdf jeśli, ktoś jest zainteresowany, a uważam, że warto sobie jeśli nie poczytać to choć przejrzeć, bo pozycja dobrze zrobiona prosto i bez zbednych pitu pitu. Plus zawiera jakieś podstawowe scenariusze <tyle, że w realiach Wiedzmina>



OK Gurt nakazał mi to streścić i wycisnąć kwintesencje. Niech i tak będzie.

Książka zaczyna się małym wstępem o tym co to w ogóle RPG jest i skąd się wzięło jak powstało itd.
Następnie jest kilka przydatnych porad typu: że należy próbować i nie zniechęcać się po jednej nieudanej wyprawie, nawet jeśli zakończyło się to jakoś mało fortunnie, postaci utknęły w martwym punkcie, a najważniejszy element został pominięty. Wszystko jest kwestią wyćwiczenia.
Mistrz Gry to guru, reszta to robaki, mniej lub bardziej podłe, ale robaki i nie ma miejsca na gwiazdorzenie.
To też stawia MG w sytuacji, że musi ogarniać całe uniwersum, ale to raczej logiczne i prawda oczywista.

Tę część kończy mały słownik opisujący najwazniejsze rzeczy w grze str. 12 jak ktos chce zobaczyc w ksiazce.
U nas oczywiście musiałyby paść trochę inne reguły typu runda nie trwa 10 sekund. ale np. 1 dzień < daję tylko przykład>
Poziom, Punkty walki, punkty many, osobowość -> powiem, że tu nie wiem jak to powinno byc rozegrane, bo o ile w sesji in real time rośniemy w siłę o tyle forumowe PFB musiałoby być trochę ograniczone w ramach naszych zakonnych rang. Można też zastosować całkowite oddzielenie posiadanej rangi na forum i tej w sesji. <to juz lezy w waszym zagadnieniu>

W książce wartości cech takich jak np. Kondycja, Poruszanie, Siła, Zmysł zostały podzielone na 5 różnych wartości:
Kiepski, średni, dobry, świetny, legendarny
A każdej wartości jest przypisana dana akcja np.
Ekonomia
"Umiejętność liczenia i prowadzenia ksiąg, znajomość prawa, orientacja we wszelkich opłatach itd. Ekonomia jest potrzebna kupcom, którzy prowadzą interesy, ale również poborcom podatkowym.
Kiepski: 2+2 =3? 5? 4!
Średni: 2+2=4
Dobry 2+2=2x2=4
Świetny 4-to oczywiste!
Legendarny nie zajmujesz sie takimi głupotami."

W podobny sposób opisana jest każda interakcja jaka może zajść. Myślę, że i u nas mogłoby się coś takiego przydać, a przynajmniej MG.
Interakcje takie jak walka, podniesienie umiejętności, otwierania zamka (na danym poziomie trudności) ma wyznaczony czas trwania.

Jak możecie się domyślić, książka zawiera również opis potworów występujących w grze i ich modyfikatorów po to aby ocenić, możliwość ich pokonania przez wybraną postać. Czyli < u nas przynajmniej tak do tej pory było> nie zdajemy się tylko na własną wyobraźnie, ale i na realne szanse powodzenia mniej więcej jak statystyki w grze <MATMA TAKA TRUDNA ; < > za pomocą kostki. fifty : fifty umiejętności i traf.

Co my możemy z tego wynieść? Zdaje mi się, że przede wszystkim to, że aby rozgrywka była udana należy ustalić jej reguły na samym początku niezależnie od "silnika". Nie, to nie jest takie oczywiste patrz książka... niby wydaję się, że to takie hop siup, a tu jednak prawie 200 str. aby tylko zacząć się bawić.
Uniwersum powinno być podane w wersji TEŻ takiej mini, aby było łatwiej dostępne i zjadliwe na raz.
I jest kwestia tego co należy ustalić na "dogadanie się", a co powinno, zależeć od czystej matematyki. System przedstawiony w książce opiera się praktycznie w 100% na liczbach i jest to proste i klarowne Tj. statystyki w Gothicu. Zachodzi jeszcze sprawa szczęścia, która w Opowiadaniu też jest wyznaczana przez kostkę.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2014, 01:18:06 am wysłana przez Pola »

 P. A. 73%

☆☆☆|| Wtajemniczona||☆☆☆


C

  • Wiadomości: 1451
  • Masztalerz
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 27, 2015, 01:37:00 am »
Nigdy nie brałem udziału w żadnym PBFie.
Ten miesiąc był bardzo powolny. Ale mam wrażenie, że tutaj parę osób się nadal bawi?
W międzyczasie Przymierze zdaje się mało aktywne.
Czy względna popularność Grania Obok Forum bierze się z mniejszego poziomu komplikacji przy robieniu czegokolwiek? Mniej lore do brania pod uwagę przy odgrywaniu ról? Pozycja mistrza gry, pełniącego funkcję rozstrzygającą w większości kwestii?

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

wardasz

  • Wiadomości: 922
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 27, 2015, 14:36:11 pm »
Czy względna popularność Grania Obok Forum bierze się z mniejszego poziomu komplikacji przy robieniu czegokolwiek? Mniej lore do brania pod uwagę przy odgrywaniu ról? Pozycja mistrza gry, pełniącego funkcję rozstrzygającą w większości kwestii?
na wstępie, play by forum znaczy grać przez forum, za pośrednictwem forum, a nie obok forum
mniejszy poziom, mniej... ale w porównaniu z czym? ze zwykłą sesją? z grą komputerową?
chcesz czegoś? pisz pw, powiem ci gdzie mnie można znaleźć

Dassanar

  • Wiadomości: 513
  • Swordmaster
Odp: Play by Forum - Dyskusja ogólna
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 27, 2015, 18:14:03 pm »
Czy względna popularność Grania Obok Forum bierze się z mniejszego poziomu komplikacji przy robieniu czegokolwiek? Mniej lore do brania pod uwagę przy odgrywaniu ról? Pozycja mistrza gry, pełniącego funkcję rozstrzygającą w większości kwestii?
Czy względna bezsensowność tej uwagi bierze się z ignorancji związanej z niegraniem w PBF-y, czy to po prostu takie zaczepne zapytanie, mające sprowokować do dyskusji?
P.A. 69%


-NAJLEPSZY LITERAT ŚWIĘTEGO PRZYMIERZA-