Ankieta

Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?

Obsidian
1 (11.1%)
Bioware
1 (11.1%)
Bethesda
0 (0%)
CDProjekt RED
4 (44.4%)
inne (jakie? Iron Tower, Pirahnia Bytes?)
0 (0%)
Kiedyś były RPGi, teraz nie ma RPGów (Troika, Black Isle, inne zamknięte studio)
3 (33.3%)

Głosów w sumie: 9

Autor Wątek: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?  (Przeczytany 2333 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« dnia: Styczeń 15, 2014, 19:20:19 pm »
Jak w topicu i ankiecie - jakie studio robiące gry cRPG cenicie najbardziej? Dlaczego? Ulubione gry od tych twórców?
Dyskusje czemu bethesda robi symulatory turysty, bioware ciągle to samo, CDPRed nie odróżnia rudego od brązowego, PB powinno robić Gothica 5, a obsidian cannot into tech quality mile widziane.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Testoviron

  • Wiadomości: 169
  • ke?
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 15, 2014, 23:58:29 pm »
CDP Red zdecydowanie. Po pierwszym Wiedźminie mógłbym w pełni powiedzieć, że należą im się propsy za robienie Gier przez duże gie (iykwim), co pachniało typowo polskim, lekko naiwnym - ale też produktywnym, urokliwym i pełnym szacunku dla odbiorców - zaangażowaniem. Potem wiadomo, zwąchało się mamonę, szybka kalkulacja rynku wykazała jednoznacznie, że na fali konkretnych gier, jakie podówczas powstawały, nie da się zrobić Dwójki przez duże de (chociaż może?), ale na pewno można poodcinać trochę funduszy grubymi plastrami od produktu, który będzie Wery Pałerful i Wery Kolorful.  I stąd wynika smutek. Już rabi w kolory włosów, bo tu nie chodzi o wierne oddawanie rzeczywistości z książek, gra jest grą. Nie będę też kompresował truizmów po-premierowych o tym, że klimat upadł, słowiańskość upadła, bo to już było. Minusy minusy, ale!
Drugi (i, sądząc po zapachach z kuchni, trzeci) Wiedźmin to asy w dziedzinie dopracowania i inwestycji resztek zaangażowania po wydaniu jedynki - bo mamona mamoną, ale nie da się zarzucić Wieśkom robienia gracza w rabiego tanimi zabiegami i zalepiaczami dziur na szybko. Ponadto polityka promocyjna, jaką prowadzi CDP (nie mówię tu o dziennikach deweloperskich i innych Patrzcie Jak Robimy Grę, bo taki rodzaj nieskromności i prób przedwczesnego zarobienia forsy akurat średnio pochwalam), czyli wydawanie mega-patchy (ów?) naprawiających wszelkie niedoróbki i czyniących z gier głośno ogłaszane wersje dwa.zero totalnie za free, czy też wrzucanie na półki sklepowe pustych pudełek w ramach update (tak było w 2k8, przy premierze W1ER) za dwajścia złotych to całowanie klienta w rękę i zachowywanie się bardzo fair w stosunku do niego, co odznacza się nader jaskrawo na tle wszystkich DLC od EA, które zmieniają niewiele więcej niż podtytuł, kosztują pojedynczo tyle, co sama gra, a piętrzą się za każdym tytułem jak gówno w szambie. Gry od cedeprojektu, już pomijając moje odruchowe zjeżdżanie z krzyża na dźwięk słowa "wiedźmin", kupuję w sklepie z czystym sumieniem i bez cienia wątpliwości chyba jako jedyne.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 16, 2014, 00:00:42 am wysłana przez Testoviron »
does  the  crowd  understand?
is  it  east  versus  west
or  man  against  man?
generał armii królewskiej. feie.
jp2gmd

GuRt

  • Wiadomości: 1663
  • None was given.
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 16, 2014, 12:20:35 pm »
Ciężki wybór, jak przychodzi co do czego. Żyjemy w czasach, o których nie da się powiedzieć "lata świetności RPGów". Może kiedyś, to mielone obecnie gówno się znudzi i być może nastąpi jakiś renesans. Owszem, obecnie w tym kierunku pracują chyba tylko dinozaury od "starych, dobrych" erpegów - a byłoby miło, jakby pojawiły się jakiekolwiek młode talenty z ambicją większą niż pracowanie dla "światowych" studiów developersko-producencko-marketingowych. No ale zawsze to jakiś początek.

Oddałbym głos na Bethesdę, ale pierwsze trzy TESy to za mało, zdążyli do dzisiaj w nieco zmienionym składzie już "odpracować" wszelkie swoje osiągnięcia - w negatywnym tego słowa znaczeniu. No i zdaje się, że jak kiesa dzwoni, to już nic nie jest w stanie im przemówić do rozsądku, że coś jest nie tak.

"Engine limitations", they say. Adresując, tak naprawdę, tylko te bardziej popierdołowate zachcianki fanów, którzy i tak fanami ich najnowszych dokonań. Podczas gdy większym problemem powinny być "mind limitations", których zdaje się nie mieli te kilkanaście lat temu, a ostatnio doskwierają im coraz mocniej.

Więc porozmawiamy na poważnie w tym samym temacie, jak już ludziom się to przeżre i wrócą do zdrowych proporcji między "role-playing" i "playing game", a na horyzoncie pojawią się studia, które będą w stanie to zaoferować. Teraz są po prostu cienkie lata i nie da się wiele powiedzieć w temacie bez brzmienia jak skwaszony stary buc, albo prób usprawiedliwiania tego, co robią współczesne duże studia.
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Master of Gorzała

  • Wiadomości: 3100
  • Lewacki głos na Twoim forum
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 16, 2014, 15:41:40 pm »
Black Isle. Za Fallouty i P:T. IMHO nie wyszły jeszcze gry, które pobiłyby tą trójkę w story tellingu. Jasne, że Morrowind jest cudowny w lore, ale to inna kategoria.

I nie, nie przeszkadzały my wszędobylskie nawiązania do pop kultury w F2. Witałem je bardzo chętnie, bo były zabawne.

Niby jest teraz Obsidian, ale zawsze im czegoś brakuje. KOTOR2 był dobry, ale zbugowany. NWN2 był fajny, ale to D&D + story nie jest powalające. W AP nie grałem dłużej niż 10 minut, DSIII to siekanka, więc meh.

Fajnie, że robią znowu coś autorskiego, a nie tylko na zlecenie.

No i jest jeszcze inXile niby. Ale nie podoba mi się ich kampania reklamowa pt:

(click to show/hide)
Fakt, że znalazłem to na stronie zenimaxu - :|

Front Zniewolenia Elfiego Ścierwa
Podziemie - Demo Paladyn
Sent ver 0.73 official beta

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 17, 2014, 22:45:31 pm »
@CDP RED
Nie bijcie, ale zachwytów nad nimi nie rozumiem. Oni zrobili tylko dwie gry, do tego jedna dobra a druga w najlepszym razie średnia, a wożą się jak taczka gówna.. i co zabawne robią to z wielkim banerem "JESTEŚMY TACY OLDSCHOOLOWI, OSTATNIA NADZIEJA GRANIA" choć ich jedna gra była oldschoolowa tylko dlatego że pracowali na tanim silniku z czasów pierwszego NWN, druga udawała bóg wie co, a trzecia i czwarta to już w ogóle krzyczy "CHCĘ BYĆ SKYRIM/MASSEFFECT, TAK BARDZO".
Żeby nie było, oni nie robią złych gier, ale serio, zrobić grę będącą zlepkiem cytatów z serii książek z fabułą, gdzie zmienia się dla niepoznaki płeć jednego dziecka, to potrafią nawet co wybitniejsze jednostki z tego forum (to jak z KOTOR i rżnięciem do bólu z filmów, nie to że źle, ale jak po przejściu się usiądzie i pomyśli to w sumie nie ma za co twórcom polerować gały). Ale ok, to gra na rozkręcenie, nie osądzajmy, to tak jakby jechać całego LOTRa po zaliczeniu samego Hobbita (see what I did here?). Gorzej, że dwójka nie jest dobrą kontynuacją pod żadnym względem. Mechanika poszła w dobrą stronę, ale ma wiele dziur (szkolić się w czym chcę mogę dopiero po 1/4 gry, miecz zadaje obrażenia więcej niż jednemu przeciwnikowi dopiero tak grubo po połowie, a feeling ze to my jesteśmy rzeźnikiem z blaviken a nie byle parch z lagą to dopiero w 3/4 jak mamy finishery.. no i w ogóle jedna gałąź umiejętności jest do niczego, kto specjalizuje się w pułapkach i tak dalej?), trashmob (kolejna-pierdolona-respawnująca-się-grupa-goblinów), odejście od egzotycznego w RPGach wschodniego klimatu na rzecz takiego-jak-w-każdym-innym, czy absolutnie zmarnowany potencjał fabuły (dwie ścieżki i wynika z tego tyle, że jak  nie idziesz z Iorwethem to gówno wiesz i biegasz za cudzymi sprawami, a potem nagle pojawia się zakończenie). O tym, że nie spełniono nawet połowy obietnic a gra działała w dniu premiery jaak gówno, to nawet nie wspominam. Ta, fajnie, dali kilka pierdołowatych questów za darmo, ale szczerze mówiąc nawet nie chciało mi się gry drugi raz przechodzić by je zobaczyć.

@Bethesda
engine limitations to najgłupszy z argumentów, bo nikt im nie każe robić piątej gry na silniku obliviona, który już dwie gry tmu wyglądał jak przestarzałe gówno. Zreszta zastanawiam się czy ktokolwiek od morro jeszcze w beth pracuje, bo ja osobiście bym nie wyrobił.

@cienkie lata
czy ja wiem, zapowiadają się właśnie lepiej niż niemal cała ostatnia dekada. Nowa gra PB która niby ma bardziej do źródeł sięgać, Wasteland 2, Torment, Eternity, wreszcie AoD, Divinity, Southpark i niezapowiedziana gra na next geny, a to tylko KSy i Obsidian. A jeszcze cały szereg blockbusterów idzie.

@Black Isle, Fallouty,
Czy ja wiem czy fall miał w ogole jakiś storytelling.. tzn to były generalnie inne czasy i gry nie osądzam, ale kojarzę ją raczej za świat jako taki niż epickie dialogi czy fabułę. Jest to więc ironia, że Beth specjalizującej się w symulatorach turysty udało się to spieprzyć.

O fargo i Obsidianie to juz next time, bo post za dlugi i mi sie nie chce :x

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Master of Gorzała

  • Wiadomości: 3100
  • Lewacki głos na Twoim forum
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 18, 2014, 00:19:16 am »
@Black Isle, Fallouty,
Czy ja wiem czy fall miał w ogole jakiś storytelling.. tzn to były generalnie inne czasy i gry nie osądzam, ale kojarzę ją raczej za świat jako taki niż epickie dialogi czy fabułę.
By the way'Jules? If you so much as GLANCE the wrong way at that kid across the street, I'll come back and kill you so many times you'll need multiple wills. Understand? Now lead on.

Fabuła może fakt, w Falloucie nie porywa jakoś, ale dialogi? Tyś chyba połowy nie czytał. Poza tym storytelling polega tam na opisach w prawym dolnym okienku. Masz może 10 rodzajów różnych postaci, ale mają za to niezłe opisy.

You see a good-looking black man...er, no, wait. You see T-Ray.

Takich kwiatków jest pełno. Już nie wspomnę o tym, że dialogi są zależne od inteligencji postaci. Nawet nie chodzi o granie postacią z INT <4, ale jest różnica mając INT 6, 8, a 10 itd.
W każdym razie, Renesco disaproves of your statement.

Renesco glares at you. It looks like he is undressing you mentally, then tearing you limb from limb.
Jest to więc ironia, że Beth specjalizującej się w symulatorach turysty udało się to spieprzyć.
Nie rozumiem tego stwierdzenia.
Front Zniewolenia Elfiego Ścierwa
Podziemie - Demo Paladyn
Sent ver 0.73 official beta

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 18, 2014, 11:41:18 am »
Opisy, które n marginesie są cool, podciągam pod świat, a nie pod dialogi. Chodzi mi o rozmowy jako takie, tutaj pamiętam te z Masterem.. i w zasadzie ciężko mi sobie przypomnieć jakieś inne epickie konwersacje. Zresztą ja w ogóle wydzieliłbym F1, który jest hard-post-apo, od F2, który jak na mój gust toczy się w zbyt odległych od zrzucenia bomb czasach, wszystko się zbyt ucywilizowało (a to co się nie ucywilizowało zamieniło w indian. nigga plz).

a co do stwierdzenia o turyście - Fallout to przede wszystkim zwiedzanie świata, patrzenie na ruiny cywilizacji, wygrzebywanie jej pozostałości oraz czytanie lore (stare komputery) czy opisów przedmiotów czy postaci.
Teoretycznie beth się w tym specjalizuje, ponieważ złośliwi mówią, że w nowych TESach to da się tylko podziwiać wiodki i cytać książki, bo mechanika, questy, fabuła i dialogi leżą i kwiczą. Powinni umieć zrobić dobrego falla, przynajmniej od strony art-designu (i duza czesc konceptów faktycznie klimat trzyma). Powinni, a nie umieli, bo wyszła niespójna kupa gówna na silniku obliviona z orkami zamiast mutantów.

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Master of Gorzała

  • Wiadomości: 3100
  • Lewacki głos na Twoim forum
Odp: Jakie studio robiące gry cRPG cenisz najbardziej?
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 18, 2014, 18:19:27 pm »
Opisy, które n marginesie są cool, podciągam pod świat, a nie pod dialogi.
Ja pod story-telling. Bo opis to jakby nie patrzeć... Opis.
Chodzi mi o rozmowy jako takie, tutaj pamiętam te z Masterem.. i w zasadzie ciężko mi sobie przypomnieć jakieś inne epickie konwersacje.
Horrigan? A racja. Ty F2 nie lubisz.
No i ciężko znaleźć w brudnym post apo "epickie" dialogi. Tam są dialogi inteligentne, albo jajcarskie, albo gorzkie. Nie bedzie tam "pokonam Cię w imię dobra".
Chyba, że nie taki "epic" masz na myśli. Wtedy meme z Princess Bride
Zresztą ja w ogóle wydzieliłbym F1, który jest hard-post-apo, od F2, który jak na mój gust toczy się w zbyt odległych od zrzucenia bomb czasach, wszystko się zbyt ucywilizowało (a to co się nie ucywilizowało zamieniło w indian. nigga plz).
Ale to jest naturalna kolej rzeczy. Chcesz, żeby ludzie tkwili przez 80 lat w tym samym miejscu? Nigga plz. Wtedy byś dopiero marudził, że "80 lat, a dalej to samo".
To dalej jest post apo, ale ludzie muszą tworzyć coś na kształt społeczeństw. I to właściwie pokazuje, że dalej są te same problemy, co przed wojną. Bo zawsze tak będzie.

Co do "indian" - nic dziwnego. Technologia zniszczyła świat, ludzie samozachowawczo cofają się do korzeni, żeby uniknąć tego co uosabia technologia (w ich mniemaniu).

Chociaż fakt, możnaby polemizować, dlaczego Arroyo jest takie zacofane, skoro kształcił ich Przybysz z Krypty, a większość z rdzennych mieszkańców to ludzie, którzy uciekliz  Krypty 13.
a co do stwierdzenia o turyście - Fallout to przede wszystkim zwiedzanie świata, patrzenie na ruiny cywilizacji, wygrzebywanie jej pozostałości oraz czytanie lore (stare komputery) czy opisów przedmiotów czy postaci.
Teoretycznie beth się w tym specjalizuje, ponieważ złośliwi mówią, że w nowych TESach to da się tylko podziwiać wiodki i cytać książki, bo mechanika, questy, fabuła i dialogi leżą i kwiczą. Powinni umieć zrobić dobrego falla, przynajmniej od strony art-designu (i duza czesc konceptów faktycznie klimat trzyma). Powinni, a nie umieli, bo wyszła niespójna kupa gówna na silniku obliviona z orkami zamiast mutantów.
Engine Limitations + nowy konsument zafascynowany Oblivionem.

Swoją drogą, pamiętam premierę Morrowinda - wydawał mi się strasznie skomplikowany (miałem 12? 13 lat?) w porównaniu do Gothica. Bo w sumie jest. Ale teraz taki Gothic - prostota w czystej postaci, a jest już zbyt skomplikowany dla graczy z zachodu. I wtedy zastanawiasz się... Wat.
Front Zniewolenia Elfiego Ścierwa
Podziemie - Demo Paladyn
Sent ver 0.73 official beta