Autor Wątek: Czy potrzebne nam są gatunki gier?  (Przeczytany 5992 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

xilk

  • Wiadomości: 848
  • Deszczowy Sługa Chaosu
Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« dnia: Grudzień 30, 2013, 22:40:31 pm »
Witajcie.

Chciałbym rozpocząć dyskusję na temat pewnej kwestii. Czy potrzebne nam są gatunki gier? A jeśli tak, to do czego?

Myślę, że na początku wypadało by się zastanowić, co rozumiemy pod mianem "gatunku gier". Dawniej były proste określenia: strzelanka, gra RPG, gra zręcznościowa itp. Później już zaczęły się odgałęzienia, że ta strzelanka jest z widokiem z oczu postaci, a ta z widokiem trzeciej osoby.

To jeszcze było do zniesienia, ale w dzisiejszych czasach mamy wysyp gier, dla których tworzy się nowe kategorie. Ta gra jest strzelanką zręcznościową, a ta strzelanką z realizmem fizyki, a jeszcze inna strzelanką ze zbieraniem medali... I to mnie szczerze powiedziawszy drażni. Szczególnie, że często sami twórcy nie potrafią stwierdzić, jakiego gatunku jest ich gra. I potem słyszymy o grze przygodowej strzelance RPG. Czemu strzelanka? Bo mamy pistolet, z którego strzelamy? Czemu RPG? Bo w późniejszym etapie gry nauczymy się kilku umiejętności. Czemu przygodowa? Bo gra opowiada konkretną jakąś opowieść i są tam zagadki do rozwikłania :-\

Ja rozumiem, że mamy coraz większe możliwości komputerów, ale czy to jest powód, by "tworzyć" nowy gatunek specjalnie dla gier, gdzie się strzela i jest realistyczna fizyka świata? Jak dla mnie nie. Żeby nie było. Mam świadomość, że czasami gra może należeć do kilku gatunków. Chociażby można zrobić grę przygodową i RPG jednocześnie. Jednak niech nie tworzą z tego oddzielnego gatunku przygodówek RPG.
Deszczowy samotnik ŚP
Anioł Śmierci Podziemia


Master of Gorzała

  • Wiadomości: 3100
  • Lewacki głos na Twoim forum
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 31, 2013, 00:21:01 am »
Yhhh... Ciężka rozkmina xilku. Z jednej stroną muszą być podziały, bo trudno wrzucić do jednego wora WoWa i Baldur's Gate'a (obydwa RPG, ale jeden ma przedrostek MMO). Z drugiej strony faktycznie, maerketing wymyśla nowe gatunki dla przyciągnięcia gracza.

Jeszcze  z trzeciej strony mamy większy rak, toczący cały przemysł gier - pisanie, że coś jest czymś, a czymś nie jest. "Sławny" chociażby Ass Effect, sygnowany jako RPG - śmiech na sali.
Front Zniewolenia Elfiego Ścierwa
Podziemie - Demo Paladyn
Sent ver 0.73 official beta

Dassanar

  • Wiadomości: 514
  • Swordmaster
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 31, 2013, 01:20:43 am »
Heh, osobiście już od dawna nie patrzę na te wszystkie "wyznaczniki gatunku", bo to jest zwykły bullshit, co zresztą xilk krótko, acz konkretnie scharakteryzował. Fakt faktem, twórcy chcą "wpakować" (albo próbują graczom wmówić, że tak robią) jak najwięcej mieszanek, żeby pachniało nowością, jakąś egzotyką. To po prostu zwykły zabieg marketingowy i tyle.

"Sławny" chociażby Ass Effect, sygnowany jako RPG - śmiech na sali.
Mało tego - przecież każda z tych części była wielokrotnie plasowana w rankingach NAJLEPSZYCH gier RPG! O taa, to chyba największa ściema pod tym względem z tych mainstreamowych produkcji.
P.A. 69%


-NAJLEPSZY LITERAT ŚWIĘTEGO PRZYMIERZA-


xilk

  • Wiadomości: 848
  • Deszczowy Sługa Chaosu
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 31, 2013, 09:47:51 am »
Z jednej stroną muszą być podziały, bo trudno wrzucić do jednego wora WoWa i Baldur's Gate'a (obydwa RPG, ale jeden ma przedrostek MMO).
No dobra, czym innym jest tworzenie nowych gatunków, gdzie MMORPG poza rozwojem postaci zakłada granie wyłącznie przez sieć i współpracę z innymi graczami na danych serwerach. MMO to coś więcej niż zwykły multiplayer w Baldur's Gate. Dlatego nie widzę przeciwskazań, by robić nowy gatunek, jeśli wnosi on naprawdę coś istotnego.

Z drugiej strony faktycznie, maerketing wymyśla nowe gatunki dla przyciągnięcia gracza.
No właśnie, marketing... O ile nowy gatunek faktycznie istnieje, to nie mam nic przeciwko. Jednak prawda jest taka, że większość z tych "super gatunków", to wyłącznie wymysł twórców, bo do gry przygodowej dodają kilka umiejętności, których uczy się postać i dają możliwość strzelania z broni i z tego robią przygodową strzelankę w klimatach RPG...

Jeszcze  z trzeciej strony mamy większy rak, toczący cały przemysł gier - pisanie, że coś jest czymś, a czymś nie jest. "Sławny" chociażby Ass Effect, sygnowany jako RPG - śmiech na sali.
No dokładnie o takie coś mi chodzi. Dlatego właśnie założyłem ten temat. Bo obecnie często twórcy stwierdzają, że jak dadzą 5-10 umiejętności, których bohater może się nauczyć w czasie gry, to jest to od razu RPG. Jak jest opowiedziana historia świata z zagadkami do rozwiązania, to od razu przygodówka. I tak można dalej. Dobrze, że jeszcze nie ma tak, że jak w którejś grze możemy skakać po obiektach i przeskakiwać z jednego końca mapy na drugą, to nie nazywają tego platformówką :P

Mało tego - przecież każda z tych części była wielokrotnie plasowana w rankingach NAJLEPSZYCH gier RPG! O taa, to chyba największa ściema pod tym względem z tych mainstreamowych produkcji.
No i właśnie o to chodzi. Potem patrzysz na te rankingi i wygrywa tytuł, który nie ma nic wspólnego z grą danego typu, poza tym, że wydawca mówi, że ta gra ma elementy gry tej kategorii...
Deszczowy samotnik ŚP
Anioł Śmierci Podziemia


Nederland

  • Wiadomości: 844
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 31, 2013, 12:54:12 pm »
A ja odnoszę wrażenie, że robicie z igły widły. W zasadzie jedyną grą, z określeniem gatunku której miałem problem, był "Alan Wake", ale to dlatego, że inaczej nazwali go twórcy, a inaczej się prezentował. Poza tym, FPS-y to FPS-y, a TPS-y to TPS-y, nie ma co się rozmieniać. Wiadomo jednak, że czym innym są gry, w których najważniejsze są refleks i zręczność, a czym innym gry, które wymagają od gracza skupienia się na kierowaniu oddziałem i bardziej taktycznego podejścia do walk ("Brothers in Arms" chociażby).

No i chyba mylicie gatunki z podgatunkami.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 12:57:04 pm wysłana przez Nederland »
Every time I rise I see you falling
Can you find me space inside your bleeding heart?

Arim

  • Wiadomości: 1175
  • Mortal Wombat
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 31, 2013, 13:21:20 pm »
Ogólnie w tej kwestii popieram zdanie Nederlanda, czyli rozkmina o niczym tak naprawdę. Ogólnie mamy strzelanki, strategie, RPGi, sportowe, przygodówki i platformówki, pewnie coś pominąłem, ale cóż. Każdy z tych gatunków dzieli się pod względem specyfiki rozgrywki. Dla przykładu mamy RGPi z widokiem pierwszoosobowym (pewnie nie jest to fachowa nazwa, ale każdy chyba wie o co chodzi) np TESy czy Gothici, jak i te z rzutem izometryczny jak NWN czy BG, proste. Podobnie podzielić można każdy z gatunków.

"Ta część lenna, utrzymuje się z garbarstwa. Jest to po prostu centrum całego garbarstwa, na którym można dość sporo zarobić. Co prawda, ludzie w prowincji utrzymują się jeszcze z innych wyrobów, ale garbarstwo jest najbardziej rozpowszechnione."

Podziemie

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 31, 2013, 15:49:35 pm »
i tak i nie. Klotnia o podgatunki jest rownie bezsensowna jak w muzyce (dla mnie taki judas priest zawsze bedzie hardrockiem, bo juz cięższy jest typowo hardrockowy AC/DC. Podobnie nazywanie Helter Skelter jako prekursora metalu jest dla mnie żartem), ale nawet w obrrębie gatunku są jaja. AC albo najnoowsze Splintere skradankami, rly? Albo wspomniany Mass effect ktory ma tyle RPGa co Dead Space? I mozna tak długo. Bo pewne gatunki dalej są elitarne i debile chcą się nobilitować graniem w nie, tak jak dla debili przygotowane są "osiągnięcia" nabijające gamerscore w rodzaju "włącz grę".
to o czuym mowi zas xilk to marketingowa papka

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Arim

  • Wiadomości: 1175
  • Mortal Wombat
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 31, 2013, 15:59:02 pm »
Zadam głupie pytanie, które to gatunki są takie elitarne? :D

"Ta część lenna, utrzymuje się z garbarstwa. Jest to po prostu centrum całego garbarstwa, na którym można dość sporo zarobić. Co prawda, ludzie w prowincji utrzymują się jeszcze z innych wyrobów, ale garbarstwo jest najbardziej rozpowszechnione."

Podziemie

GuRt

  • Wiadomości: 1663
  • None was given.
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:01:43 pm »
Z (pod)gatunkami gier jest podobnie jak ze stereotypami - przydatne (czy wręcz potrzebne) przy ogólnym podejściu do sprawy i (często, ale nie zawsze) bezużyteczne w indywidualnym przypadku. Twórca/producent chce, żeby odbiorca mniej-więcej wiedział, czego może się spodziewać. A gracz może być wdzięczny, że nie musi zgadywać po samej okładce (co w wielu przypadkach mogłoby się skończyć fatalnie, a żaden RPG z czymkolwiek innym niż miecz/rycerz/smok/czarodziejka na okładce nie zostałby świadomie kupiony). Ale robienie z tego sztywnej (ale niespójnej i przekomplikowanej) klasyfikacji mija się z celem.

Inna rzecz, że marketing to odwieczny festiwal pod hasłem "chuje - debilom", więc jakoś to się kręci, bo jedni potrzebują drugich nawzajem. Tylko potem człowiek myślący cierpi, bo nie chce należeć ani do jednych, ani do drugich - a klasyfikację narzucają obydwa obozy.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 16:04:12 pm wysłana przez GuRt »
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

GuRt

  • Wiadomości: 1663
  • None was given.
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:03:17 pm »
kurwać, kliknąłem "cytuj" zamiast "modyfikuj" >:^I
Wielki Klasztor - Regent Arcanusa - Strażnik Wiedzy

You've got to risk it to get the biscuit.

Sentenza

  • Administracja
  • Wiadomości: 6306
  • demigod
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:05:00 pm »
o, wlasnie, dobrze to ujales - jest to potrzebne by w pierwszym rzędzie zainteresować lub wiedziec czego sie spodziewac bez wczytywania w detale. Jak widzę shooter czy platformowka to zamykam okno i sie nie interesuje co dalej. I stąd sprzedawanie towaru jako cos czym nie jest lub towrzenie dziwnych  miksow by zainteresowac kazdego

Wielki Czarny Mistrz Podziemia
Znawca Podziemi * Strateg Podziemia * Generał Podziemia * usw.
Nowy, lepszy MoG ver. 2.01b

Non nobis Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam!

Nederland

  • Wiadomości: 844
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 31, 2013, 17:17:52 pm »
Przecież jeśli chodzi o klasyfikację gatunkową, muzyka od zawsze jest znacznie bardziej "niesforna" od gier wideo i filmów. Wystarczy zwrócić uwagę na to, ile jest podgatunków rocka, w tym takich myląco (nawiasem mówiąc, za cholerę nie wiem, dlaczego takie słowo nie występuje w słowniku) brzmiących (np. britpop).
Every time I rise I see you falling
Can you find me space inside your bleeding heart?

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 01, 2014, 21:11:05 pm »
Zadam głupie pytanie, które to gatunki są takie elitarne? :D
Przede wszystkim grand strategy - wielkie strategie, które znamienitość mają wpisaną już w nazwę gatunku. Uznaje się powszechnie gry z tego gatunku za cudeńka, w które gra sama śmietanka, absolutny patrycjat graczy, głównie przez ich legendarny poziom skomplikowania.

Tak samo strzelanki dwuwymiarowe z podgatunku bullet hell są postrzegane przez obserwatorów jako niesamowicie trudne. Powiedzenie głosi, że najlepsi z grających w bullet helle są tak dobrzy w unikaniu setek drobnych pocisków, że potrafią stać na deszczu i nie moknąć.

Oba gatunki mają także dość mało gier i są całkiem niszowe, co przydaje im pewnej ekskluzywności, Arimie.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')

Arim

  • Wiadomości: 1175
  • Mortal Wombat
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 01, 2014, 21:15:13 pm »
Cytuj
Przede wszystkim grand strategy - wielkie strategie, które znamienitość mają wpisaną już w nazwę gatunku. Uznaje się powszechnie gry z tego gatunku za cudeńka, w które gra sama śmietanka, absolutny patrycjat graczy, głównie przez ich legendarny poziom skomplikowania.

Gram w różne strategie, ale czy w te elitarne to nie wiem, kolego spod znaku C, jakbyś zarzucił nazwami to może bym się poczuł wyjątkowy :D

"Ta część lenna, utrzymuje się z garbarstwa. Jest to po prostu centrum całego garbarstwa, na którym można dość sporo zarobić. Co prawda, ludzie w prowincji utrzymują się jeszcze z innych wyrobów, ale garbarstwo jest najbardziej rozpowszechnione."

Podziemie

C

  • Wiadomości: 1345
  • Masztalerz
Odp: Czy potrzebne nam są gatunki gier?
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 01, 2014, 21:46:29 pm »
Oczywiście najpopularniejsza z ich wszystkich - Europa Universalis. A także Hearts of Iron i Crusader Kings.

mieszkaniec piwnicy ('''podziemia''')