Panowie i panie mówienie o ŚP jest tak rozwlekłą dyskusją, że faktycznie dobrze byłoby zrobić jeden oddzielny temat, gdzie każdy wypowie swoje zdanie, bez odnoszenia się do cudzych postów. Dać x pytań, w tym jedno na "dodatkowe wnioski". O tym napisałem już Sentowi na GG i mam nadzieję, że niedługo coś się w tej sprawie ruszy.
Jeśli mam się wypowiadać o ŚP, to powiem tak. Ciężko powiedzieć, na czym ma być oparty podział na zakony/państwa. Jeśli robimy sztampowy: dobry, zły i neutralny, to po pozbyciu się gothicowych bogów będzie trochę kicha. W wielu światach fantasy są jednak tylko strefy wpływów, więc państwo wrogie, nagle może okazać się sojusznikiem, czy to za sprawą intrygi, czy też po prostu wiedzy, że jak nie wspomoże sąsiada, to samo też padnie od wrogiej armii.
Dlatego moja propozycja jest taka, aby odejść od tego, kto jest dobry, a kto zły. Kolejne założenie jest takie, że bogowie potrzebują wyznawców, aby być tym, kim są. Dalej, Podziemie wyznaje kult bóstwa śmierci, którego większość ludzi się boi, a czasem wręcz chce walczyć z jego wyznawcami. Królestwo wierzy w jakieś bóstwo wiecznego życia, plonów, dobrobytu itp. Klasztor ma swoje bóstwo (tu akurat dziś nie mam pomysłu). I teraz oczywistą jest rzeczą, że Królestwo będzie traktowało wrogo ludzi, którzy kultywują śmierć i na odwrót. Jednak religia to będzie tylko wyjaśnienie prawdziwej wojny o surowce, strategiczne terytoria itp.
Uważam wciąż, że samym lore możemy się zająć nieco później. Obecnie ważniejsze będą atrakcje. Odchodzimy od Gothica, więc trzeba będzie do pojedynków znaleźć inną sagę gier. Konkursy graficzne i literackie da się organizować w dowolnym świecie fantasy, ważne by ludzie pomimo już starszego wieku (już nastolatkami nie jesteśmy
) ruszyli się i tworzyli na konkursy w terminie, bez liczenia, że organizator i tak przedłuży. Może kilka konkursów się nie uda na początku, ale przyda się to niektórym osobom.
Poza tym, nie wiem, czy nie pomyśleć o zmianie nagród w konkursach, atrakcjach itp. Nasze postaci fantasy są drastycznie różne i patrząc czasem na dwie postacie magów z rangi VI, ciężko powiedzieć, by były na tym samym poziomie. Dlatego nie wiem, czy nie zrobić jakiegoś systemu dla postaci fantasy w ŚP. W konkursach i atrakcjach zdobywane byłyby punkty lub doświadczenie, za które postać by można byłoby rozwiać.
Powyższa moja propozycja wiąże się również z tym, że odchodzimy od próśb o awans, oceniania plusów przez Kapituły itp. Po prostu, użytkownik po zdobyciu określonej ilości doświadczenia awansuje w randze zakonnej. Ilość rang można z góry ograniczyć, a osoby, które już uzyskały maksymalny rozwój postaci, po prostu będą miały możliwość np. zrezygnowania z obecnego poziomu i spróbować rozwinąć postać na nowo, tym razem w inny sposób.
Oczywiście, aby powyższa rzecz miała sens, trzeba będzie utworzyć sam system rpg, który będzie przewidywał zarówno atrybuty postaci, jak też jej zdolności, a może nawet jakieś specjalne moce.
Najtrudniejszą w tej rewolucji będzie jednak kwestia, co z ludźmi, którzy tyle zrobili dla ŚP? Każdy z nas ma na koncie udziały w konkursach, atrakcjach, turniejach, pojedynkach itp. I tu właśnie mam dylemat, gdyż wiele zasług mogło gdzieś zaginąć. Z drugiej strony, nawet mając dany spis: kto, co i kiedy wygrał, to nadal wymagałoby to jakiegoś porozumienia, w sprawie: miejsce zajęte/ilość uczestników konkursu = ilość doświadczenia w nowym rpg dla postaci fantasy w ŚP.