Coby nie zaśmiecać knajpy, zakładam temat, w którym będę chwalił się filmikami na moim kanale:
https://www.youtube.com/user/CadrinHaverit/Jego treść to głównie [spoiler]gry wideo[/spoiler] i to takie niszowe, od ostatnich paru lat przeważnie shoot-'em-upy albo losowo generowane dungeon crawleropodobne. No i soundtracki, których nie ma nigdzie indziej w sieci, bo nikt się nimi nie interesuje.
Ostatnio upiekłem takie fajne dwa utworki z "Akashicverse -Pandemonic Nightmare-", które musiałem nagrać prosto z gry, ponieważ nie są dostępne nigdzie indziej. Mówię "fajne", bo udało mi się osiągnąć jakość dźwięku bardzo bliską oryginałowi i to mi się podoba. Myślę, że niedługo w naszym
temacie o tworzeniu filmików zamieszczę przepis na konwersję utworów na filmiki w takiej jakości.
Utworki są tutaj:
Pogadajmy jednak nie o nich, a trochę o tym, jak nagrać dźwięk z programu na komputerze! Tak, sam dźwięk, za pomocą Audacity.
Niektórych może zmylić brak miksu stereo w wyborze urządzeń nagrywania. To istotne - mnie tak pomieszało, że dwie godziny spędziłem na próżno na aktualizacji sterowników płyty głównej i zintegrowanej karty dźwiękowej w nadziei na przywrócenie urządzenia. Wszystko, co mówię, można znaleźć w
tym poradniku, ja tylko zamieszczam tutaj streszczenie: na nowszych systemach (Windows Vista i późniejsze) miks stereo może być nieobecny. Zamiast tego należy host dźwięku ustawić na "Windows WASAPI", a jako urządzenie nagrywania - nasze głośniki. Pełna nazwa urządzenia powinna mieć "loopback" na końcu.
Nagrywanie przez ten loopback jest o tyle lepsze, że dźwięk nagrywany jest bezpośrednio w formie cyfrowej, zaś w przypadku miksu stereo najpierw następuje konwersja na sygnał analogowy, który po nagraniu ponownie zostaje przekonwertowany na cyfrowy. Nie wiem, czy to ma duże znaczenie z punktu widzenia jakości, ale skoro można wyciąć pośrednika (ang.
"cut out the middleman"), to czemu by tego nie zrobić?
Szczegóły pozyskania interesującej nas muzyki/dźwięku zależą oczywiście od gry albo tego, co nagrywamy. Natomiast do zakodowania gotowego audio dobrze użyć formatu FLAC, który nie tylko jest bezstratny, jak .wav, ale też pozwala skompresować nieużywaną przestrzeń, skutkując plikami wynikowymi, które nadal dużo ważą, ale nadal są znacznie mniejsze od .wavów.