Forum RPG Center

Gry => Gry komputerowe => Wątek zaczęty przez: xeroloth w Wrzesień 30, 2014, 20:19:32 pm

Tytuł: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: xeroloth w Wrzesień 30, 2014, 20:19:32 pm
Witam, w tym wątku chciałbym poruszyć dyskusję na temat gry osadzonej w realiach Władcy Pierścieni....

Cytuj
Middle-earth: Shadow of Mordor to gra akcji osadzona w świecie Władcy Pierścieni. Produkcję opracowało doświadczone studio Monolith Productions, czyli zespół mający na koncie m.in. serię No One Lives Forever oraz dwie pierwsze odsłony cyklu F.E.A.R.

Wcielamy się w Taliona – doświadczonego zwiadowcę, którego rodzina zostaje zamordowana przez popleczników Saurona. Chwilę potem również on sam żegna się z życiem, nie jest to jednak koniec tej historii. Zamiast tego prastary Duch Zemsty wskrzesza go i obdarza mocami Upiora. Talion postanawia udać się do Mordoru i wyeliminować wszystkich, którzy przyczynili się do jego tragedii. W trakcie kampanii możemy odkryć także prawdę o istocie stojącej za jego powrotem do świata żywych oraz poznać historię powstania Pierścieni Władzy. Gra kładzie duży nacisk na fabułę, a podejmowane przez graczy decyzje skutkują poważnymi konsekwencjami w dalszych fragmentach opowieści.

Middle-earth: Shadow of Mordor to gra akcji, w której wydarzenia obserwujemy z kamery umieszczonej za plecami postaci. Zabawa polega głównie na toczeniu bitew z licznymi przeciwnikami za pomocą rozbudowanej mechaniki walk, opartej na systemie z serii Arkham. Mocną stroną projektu jest sztuczna inteligencja. Każdy przeciwnik jest tutaj oddzielną postacią, posiadającą własną osobowość, rangę oraz mocne i słabe strony. Specjalny system śledzi wszystkie decyzje oraz potyczki, a następnie na ich podstawie kształtuje stosunek nieprzyjaciół do gracza. Wraz z rozwojem kampanii wrogowie uczą się naszych taktyk, a niektórzy z nich potrafią wręcz zapałać do bohatera czystą nienawiścią i spróbują zemścić się na nim.

Dla fanów marki dodatkową zaletą jest fakt, że podczas produkcji autorzy współpracowali z ludźmi z firmy Middle-earth Enterprises oraz studiem efektów specjalnych Weta Workshop. Dzięki temu gra idealnie wpasowuje się w świat stworzony przez J.R.R. Tolkiena i jednocześnie pozostaje wierna stylowi wizualnemu kinowej sagi.

Przykładowe obrazy:
(click to show/hide)


Na moje oko to taki trochę Assasin's Creed w uniwersum Władcy Pierścieni, nieco podobny do WP:Powrót Króla, bo jest tu mnóstwo walki kombinacyjnej (w końcu gra akcji), lecz jest tu także znacznie bardziej rozbudowany poziom rozwoju postaci.


W grę jeszcze nie grałem, premierę miała dzisiaj, lecz może wy macie już z nią jakąś styczność? Oglądałem kilka filmików z gry i zapowiada się naprawdę obiecująco :)


Zapraszam do dyskusji
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Elrath w Październik 23, 2014, 10:59:00 am
W WP: Powrót Króla zagrywałem się swojego czasu i powiem, że bardzo przyjemnie wspominam tamtą grę. Kiedy po raz pierwszy miałem styczność z Cieniem Mordoru, jakiś artykuł widziałem czy trailer obejrzałem, byłem pod wrażeniem i powiem, że gdyby sprzęt mi pozwalał i fundusze by się zgadzały chętnie poznał bym bliżej tą grę, graficznie bardzo ładnie się prezentuje, walka wygląda dość widowiskowo, jeżeli fabuła też jest na przyzwoitym poziomie to nic więcej nie trzeba by mi było.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Lowcap w Październik 23, 2014, 11:57:09 am
Nie grałem, ale znajomy mi opowiedział swoje spostrzeżenia:
Fabuła jest bardzo krótka, raptem kilka-kilkanaście zadań. W grze tłuczesz tylko orków, nie zmieniasz ekwipunku, po paru godzinach gra staje się nudna.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 23, 2014, 15:10:09 pm
w sumie ciekawa opinia łowca, bo do tej pory to słyszałem raczej samo spuszczanie się nad nią przez branżę.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: mnikjom w Październik 23, 2014, 17:59:27 pm
No dobra...
Miałem okazję pograć dłużej w Shadow of Mordor i muszę powiedzieć, że zaskoczyło mnie i pozytywnie i negatywnie.
Gdy przed premierą oglądałem filmik jak to fabuła ma być dobra mimo nieco słabego początku. Grając właściwie nie zauważałem tej fabuły. Tu zgodzę się z Łowcą, że jest cholernie mało zadań. Przez większość czasu tłucze się zielonoskórych, ghule i inne karagory. Sam system walki to ostra zrzynka z Asasyna pomieszanego z Batmanem. Mimo tak widoczniej zrzynki walczyło mi się miodnie. Baaaardzo wkurzającą rzecz stanowiły animacje dobijania przeciwnika. Mimo wbicia orkowi sztyletu w oko musiałem czekać aż animacja się zakończy, ponieważ w innym przypadku wróg wstawał i walczył jak gdyby nigdy nic (a zdarzało się tak bardzo często). Najbardziej podobał mi się zaś system nemesis, który sprawował się wyśmienicie (no może było kilka małych wpadek). Czasami samemu dawałem się zabijać jakiemuś bezimiennemu orkowi aby ten mógł awansować na jakiegoś kapitana. No właśnie.. kapitanowie tylko w niektórych przypadkach byli zagrożeniem. Czasami zdarzało się, że więcej namęczyłem się z jakimś pomniejszym żołdakiem niż jego szefem. Sporym minusem wg. mnie jest ogromna głupota AI. Ci tępi orkowie nie widzieli mnie gdy skradałem się wraz z kolesiem środkiem ich obozu. W dodatku nie zwracają większej uwagi na porozrzucane ciała swoich braci.
Jednym z najmilszych zaskoczeń było pojawienie się Golluma. Gdy zobaczyłem jego gębę, na mojej od razu zagościł uśmiech (ten jego głos :)).
W zasadzie gra jest bardzo dobra lecz raczej nie będzie miała z czym startować do tytułu gry roku. W tym wszystkim było trochę za mało czegoś co by mogło trzymać człowieka trochę dłużej przy sobie (po pewnym czasie zaczyna się mocno nudzić samym zabijaniem orków; tu właśnie powinna pomóc dobra fabuła, której niestety za bardzo nie ma. Jak dla mnie gra gdzieś tak na 7,5/10, max. 8.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 23, 2014, 20:44:01 pm
jeśli walka jest jak w AC/batmanie to winna jest przede wszystkim sama mechanika, że nudzi. Ile można wciskać jeden przycisk*.
Best combat system, PoP:WW combat system.

*tak, wiem, są specjalni przeciwnicy, ale oni tylko irytują, że trzeba na nich stosowac jedną, konkretną sztuczkę zamiast jakiejś wolności.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Dassanar w Październik 23, 2014, 23:40:15 pm
Best combat system, PoP:WW combat system.
Otóż to. A przynajmniej ani wcześniej, ani później nie spotkałem się z tak zbliżonym do ideału systemem walki.

A Shadow of Mordor obczaiłem trochę oglądając gameplaye na YT. Wnioski: wolę przejść jeszcze raz Arkham Asylum.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Październik 24, 2014, 19:18:04 pm
Best combat system, PoP:WW combat system.
Otóż to. A przynajmniej ani wcześniej, ani później nie spotkałem się z tak zbliżonym do ideału systemem walki.
Ktoś tu chyba w GoWa nie grał, albo DMC...
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 24, 2014, 19:31:04 pm
grałem w demo czwórki DMC, pod względem systemu walki było mi kompletnie obojętne tbh.

System z PoP ma tę zaletę, że jest i relatywnie prosty i jednocześnie bardzo rozbudowany, bo kontekstowy - czy stoisz przy kolumnie, czy biegniesz przy czy prosto na ścianę, czy masz jedną czy dwie bronie, jeśli dwie to jakie, czy przeciwnik jest ustawiony przodem, bokiem czy tyłem do ciebie, jaki to przeciwnik.. można więc było kombinować do woli, bez tych durnych ograniczeń a'la batman, że rzucano cię na grupy przeciwników na których działał tylko jeden-dwa konkretne ciosy. O ile jeszcze Asylum mi się w miarę podobało bo było dość liniowe a "specjalnych przeciwników" nie aż tak wielu, to przy City gdzie co chwila trafiało się na respawnujących się co skrzyżowanie przestępców zgrzytałem już zębami i ledwo go skończyłem, robiąc de facto tylko główny wątek.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Elrath w Styczeń 17, 2015, 21:26:39 pm
Boooring. Kolejna gra z wielkim potencjałem, a kiszka wyszła. Nie jestem wielkim fanem tego uniwersum, ale jak usłyszałem o tej grze byłem jej bardzo ciekawy jaka jest rozgrywka i zawiodłem się. Czułem się jakbym grał w Batman Creeda, walka nudna jak w Batmanie (ładnie wygląda, latające głowy uruków, krew, finiszery wyglądają zajebiście, ale no lpm, ppm, f i e to kiepski system walki jak na taką grę) a Creed bo misje poboczne są tak nudne jak w AC 1. Eksterminacja orków (czasami nawet zabijanie tego samego kapitana 3 razy WTF?!) Ładna oprawa graficzna, ścieżka dźwiękowa nie powala. Walka z niektórymi rodzajami przeciwników jeszcze bardziej irytująca niż w Batmanie.

Spodziewałem się czegoś więcej. :D
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 08, 2017, 13:32:47 pm
I mamy kolejną grę AAA z mikropłatnościami - ciekawe, czy przez wkurw ludzi powtórzy się historia jak z Deus Ex: MD.
https://youtu.be/FSSNkexZ-C4
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 08, 2017, 18:05:30 pm
jeśli mimo wszystko nadal z tym kombinują (nieśmiało przypominam, że pierwszy był Dead Space 3), to nie liczyłbym na to. W końcu to *tylko opcja*
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 09, 2017, 10:52:39 am
Dużo zależy od kontekstu tych mikropłatności:
Wersja OKish, czyli Overwatch - tylko kosmetyki + obietnica regularnych updatów gry o nowy content (póki co się z tego wywiązują)
Wersja MEH czyli For Honor - kosmetyki + gear, który dawał przewagę nad innymi graczami w niektórych trybach PvP + poskąpili grosza na zrobienie dobrych serwerów i ich utrzymanie...
Wersja WTF czyli Deus Ex: MD - punkty praxis ułatwiające grę (dodane chyba trochę z dupy i na ostatnią chwilę, bo gra ma poziomy trudności i na normalu miałam więcej praxisów, niż chciałam wykorzystać)
Wersja NOŻESZKUR... czyli Shadow of War - boxy z XP, itemami, jednostkami.

Btw nie słyszałam jeszcze o singleplayer AAA, w którym mikropłatności dobrze by zaprocentowały (albo nikt się do tego otwarcie nie przyznał), więc mam wrażenie, że twórcy nadal obwąchują się z tematem.
Kasa trzepana przez F2P nęci - taki Clash Royale zarabia DZIENNIE 1,5 mln $
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Fenrir w Sierpień 09, 2017, 19:14:27 pm
W zasadzie to w czym przeszkadzają mikropłatności w grach single player? Też odczuwam do nich niechęć, ale nie zmienia to przecież samej rozgrywki, bo nie ma przecież interakcji z innymi graczami. Jeżeli natomiast ktoś nie umie grać i jest na tyle głupi, żeby zapłacić za jakieś bonusy to jego strata. Chyba, że niektórym przeszkadza to, że w ten sposób można szybciej odblokować osiągnięcia, ale mnie osobiście odblokowywanie ikonek na steamie nigdy nie jarało i nigdy tego nie rozumiałem.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 09, 2017, 19:58:03 pm
Fenrir - bo najprawdopodobniej JESZCZE nie zmienia. Wydawcy nadal sprawdzają jak daleko można się posunąć by wyjść na swoje, a jednocześnie nie wywołać gównoburzy. Oczywiście moga opoowiadać, że to tylko opcja, ale umówmy się, nikt nie płaci programistom za implementację systemu mikropłatności dla jaj, tylko po to, by to się zwróciło z nawiązką.
Poza tym wiesz, problem polega na tym, że teraz jest to niby nieszkodliwe, ale nigdy nie wiesz czy za pół roku nie zaczną balansować gier w taki sposób, że niby można farmić expa/waluty podczas normalnej gry, ale wymaga to tylu godzin grindu, że może się skusisz na jakiś mikropłatnościowy booster, bo to przecież "tylko 3 zł" a ile czasu oszczędzisz. Z jednej niby powiesz, że to absurdalna wizja, ale z drugiej jeszcze parę lat temu absurdem okreslonoby sam pomysł implementacji mikropłatności w płatnej grze, a wcześniej jeszcze za absurd uchodziło sprzedawanie zbroi dla konia za 20 zł.

Dlatego nie zgadzam się do końca z Ka, bo dla mnie najlepszym systemem jest brak mikropłatności :p Toleruję jedynie DLCki do gier paradoxu, ale to dlatego, że im bliżej do normalnych addonów (no, przynajmniej complete packom) niż chamskiego wyciągania kasy.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Fenrir w Sierpień 09, 2017, 20:57:34 pm
Nie chce offtopować, ale Paradox to najwięksi wyciągacze hajsu zaraz po EA. Płacenie za portrety? PORTRETY??
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 09, 2017, 22:45:47 pm
dlatego podkreślam "complete packi". Też nie widzę sensu rozbijania każdego dodatku na content, nowe portrety i sprite'y, ale zawsze jest jednocześnie opcja kupienia dodatku jako complete pack gdzie masz wszystko w jednej paczce za raptem euro czy dwa więcej, niż jakbyś kupował sam content.
Zresztą, chwaląc paradox mam na myśli głównie te DLC z contentem, bo każdy z nich znacząco modyfikuje grę, dodając nowe mechaniki, daty startowe, ludy czy obszary mapy, a najczęsciej kilka z tych elementów jednocześnie - wiecie, tak jak stare, dobre dodatki do gier, tyle że zamiast jednego czy dwóch "addonów" otrzymujemy ich naprawdę sporo, regularnierozwijając grę. Gorszymi naciągaczami są dla mnie EA, Ubi, Acti, nintendo, sony czy Warner, którzy za dużą kasę oferują niewiele zawartości, typu zestaw czterech map czy jeden nowy quest.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 10, 2017, 11:52:19 am
Dlatego nie zgadzam się do końca z Ka, bo dla mnie najlepszym systemem jest brak mikropłatności :p
Też nie jestem zwolennikiem mikropłatności w grach premium :P Właściwie Overwatch jest jedynym tolerowanym przeze mnie rozwiązaniem, bo nowy content do gry jest wydawany regularnie i dostępny dla wszystkich za darmo (np. postać Any i Doomfista), a za mikropłatnościami kryje się tylko kosmetyka do tych postaci. W takim Heroes of The Storm muszę nie tylko zapłacić za kosmetyki ale i za samą postać (albo cierpliwie czekać na obecność ulubionego bohatera w darmowej rotacji). Poza tym w grach sieciowych dochodzi jeszcze koszt utrzymania serwerów i moderacja (w przeciwieństwie do singleplayer, gdzie wypchnęliśmy grę na sklep i teraz mamy tylko małą grupę supportową).

Fenrir, polecam przeczytać: https://www.rockpapershotgun.com/2017/08/07/middle-earth-shadow-of-war-details-microtransactions/

W ogóle w mobilnych F2P stosuje się dużo bardzo, bardzo creepnych chwytów psychologicznych, których BARDZO nie chciałabym zobaczyć w grach premium (ale to już osobny temat).


https://youtu.be/4duJdeKTwHY xD
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: mnikjom w Sierpień 10, 2017, 15:17:54 pm
Pod względem mikropłatności to o dziwo polecam Bubisoft. Ale tylko w jednym przypadku - Rainbow 6 Siege. Można kupić sobie przepustkę sezonową by od razu po wyjściu dostać nowe postacie ale i bez tego po tygodniowym "embargo", każdy może sobie je kupić za walutę wewnątrzgrową. Ostatnio dodano alfa packi (skrzynki w zasadzie) i co dobre, co mecz jest szansa na to by taka paczuszka wypadła. Jak ktoś nie chce czekać to może sobie je po prostu kupić (znów za walutę wenątrzgrową, nie za prawdziwy hajs). Więc w zasadzie ojrosy i złotasy wydaje się tylko na skiny do postaci/ broni, ale to jest już ostro opcjonalne. Na dodatek gra jest cały czas rozwijana i poprawiana. Brawo bubisoft.

Btw. Overwatch to gunwo. Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Sierpień 10, 2017, 16:30:28 pm
Ka, tak, ale HoTS jest za darmo, a nie kosztuje 200 zł (retailowa cena), więc de facto za swoje postacie płacisz. Tyle, że w innej formie. No i porównując chociażby fakt, że w HOTSie w czasie wypuszczenia dwóch Overwatchowych postaci, wyszło 10 nowych lekko. Ponadto droprate ze skrzynek w OW w porównaniu do HOTSa jest żartem. Otworzyłem podczas darmowego weekendu w OW 10 skrzynek z wyzwania Nexusa i wyszła JEDNA skórka. W HOTSie dzięki rerollowaniu mam z 10 skrzynek 10+ skórek. 
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 10, 2017, 17:15:44 pm
Ka, tak, ale HoTS jest za darmo, a nie kosztuje 200 zł (retailowa cena), więc de facto za swoje postacie płacisz. Tyle, że w innej formie.
No ba, zapłaciłam na początku i mam tego pełną świadomość ;) Ale przynajmniej nie próbują upchnąć mi nowości jako płatnych DLC. W idealnym świecie OW powinien być darmowy, ale pewnie chcieli sobie odbić kasę przewaloną na Titans...
Btw stosunek czasu i kasy potrzebnych na zrobienie postaci low-poly do MOBA i high-poly do strzelanki jest trochę inny, choć fakt - mogliby je dorzucać częściej.

Co do skrzynek: chyba miałeś wyjątkowego pecha. Kilka razy zmieniali już drop rate, ostatnio zmniejszając szanse na duble (choć spraye nadal wkurzają). Brak rerolla ssie, ale w czasach robienia OW Blizzard chyba jeszcze się nie połapał, że dobry F2P musi mieć softcurrency i hardcurrency (dopiero HoTS 2.0 jakoś tam nadrabia trendy).
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 10, 2017, 19:34:39 pm
Właściwie Overwatch jest jedynym tolerowanym przeze mnie rozwiązaniem, bo nowy content do gry jest wydawany regularnie i dostępny dla wszystkich za darmo (np. postać Any i Doomfista), a za mikropłatnościami kryje się tylko kosmetyka do tych postaci.
pytanie, czy ta zwiększona tolerancja nie wynika po prostu z większej sympatii do samej gry :P (vide moje przejscie do porządku dziennego nad zestawami portretów od paradoxu)
Bo z kosmetyką niestety przynajmniej ja mam tak, że niby mi nie przeszkadza, póki nie trafię na coś co chciałbym mieć, a odrzuci mnie cena (vide alternatywne skiny dla commanderów w Planetary Anihilation za 5$ sztuka - nic nie dają, zmieniają tylko wygląd)

Cytuj
Poza tym w grach sieciowych dochodzi jeszcze koszt utrzymania serwerów i moderacja (w przeciwieństwie do singleplayer, gdzie wypchnęliśmy grę na sklep i teraz mamy tylko małą grupę supportową).
niby tak, ale z drugiej multiplayera nie wymyślono przecież wczoraj, daleko nie szukając pierwszy starcraft radził sobie ponad dekadę bez konieczności sprzedawania kosmetyki (podobnie jak multi na konsolach zawsze było darmowe, poki MS nie udowodnil, ze mozna brac za to kasę i jeszcze ludzie będą go bronić)
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 11, 2017, 09:57:21 am
pytanie, czy ta zwiększona tolerancja nie wynika po prostu z większej sympatii do samej gry :P
Absolutnie nie wykluczam :P

pierwszy starcraft radził sobie ponad dekadę bez konieczności sprzedawania kosmetyki
Oj, to nie ma porównania. 10 lat temu co innego się opłacało i rynek gier działał zupełnie inaczej, nie borykał się z takimi problemami co dziś. Między innymi dlatego osoby jak Amy Hennig (moja idolka), pomimo swojej ogromnej pasji do pracy przy grach, odsunęła się od robienia AAA.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 12, 2017, 20:28:32 pm
Wiesz, chodzi mi o to, że przecież wtedy też serwery nie były za darmo i ktoś musiał je moderować czy walczyć z cheaterami, więc to nie jest tak, że nagle coś się zmieniło. Ofc nie jestem programistą, więc może coś mi umyka i faktycznie teraz muszą wyciągać z nas kasę bo istnieją ku temu obiektywne powody (np może serwery muszą być potężniejsze niż wtedy i może właśnie to zwiększa koszty i zmusza do szukania źródła ich finansowania, ale z drugiej, same serwery przecież nie stoją w miejscu i też są potężniejsze niż wówczas, isnt it?), ale mam wrażenie że to całe "rynek działa dziś inaczej niż wtedy" oznacza tylko i wyłącznie, że dziś wydawcy szukają każdego możliwego sposobu by wyciągnąć jak największą kasę od gracza :P vide capcom, gdzie nie starczy, ze gra z nawiązką na siebie zarobi, jeśli nie będzie 4 mln egzemplarzy, to jest to porażka (jak to było z RE7)

ale back on topic - https://www.youtube.com/watch?v=FSSNkexZ-C4&t=336s tutaj Fenrir całkiem ładnie wyjaśniono czemu oferowanie kasyw grze za prawdziwą kasę jest kiepskim pomysłem nawet wówczas, jeśli nie zamierzasz jej kupować
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 14, 2017, 11:13:24 am
ale mam wrażenie że to całe "rynek działa dziś inaczej niż wtedy" oznacza tylko i wyłącznie, że dziś wydawcy szukają każdego możliwego sposobu by wyciągnąć jak największą kasę od gracza :P
Ja, mhm... Polecam przeczytać wywiad ze wspomnianą wyżej panią ;)

Najlepszym przykładem serwerowego faila jest 'For Honor', który sięgnął po tańsze rozwiązania z przeszłości, nie wymagające ponoszenia dużych comiesięcznych kosztów. I tak pomimo ogromnego hype'u przy premierze gra jest już praktycznie martwa. Po tej klapie Bungie dogadało się z Blizzardem i Destiny 2 będzie korzystać z ich infrastruktury.

Nie wiem dokładnie, ile kosztuje utrzymanie serwerów do multi, ale przypomina mi się stara rozmowa z pewnym adminem, który bardzo nie chciał dodać nam dodatkowej przestrzeni na serwerze ("posprzątajcie sobie burdel na assetach, to się miejsce znajdzie"). Po argumentach, że przecież 500 GB dysku kosztuje grosze, wyliczył nam dokładnie, że ów dysk nie ma nic wspólnego cenowo z tym serwerowym, robiącym backup całości co 15 minut i przetrzymującym kopie w dwóch miejscach przez 90 dni + kosmiczny koszt abonamentu do softu robiącego ten backup, rosnącego per ilość transferu. Jak się okazało, poszerzenie całej infrastruktury o te 500 GB będzie "tylko" 450 razy droższe, niż zakładaliśmy. Posprzątaliśmy.
Kiedyś można było kupić sobie ten 500 GB dysk i polegać tylko na nim. Nadal można tak zrobić, tylko jak coś gdzieś łupnie to do widzenia ;)
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 14, 2017, 13:16:00 pm
Ja, mhm... Polecam przeczytać wywiad ze wspomnianą wyżej panią ;)
tzn wiesz, nie neguję tego, że w przypadku gier AAA budżety są dziś stukrotnie większe niż te 25 lat temu i to z oczywistych względów wpływa na decyzje biznesowe, ale nie rozpatrywałbym tych zagrywek jedynie w kategoriach "czynników obiektywnych". Daleko nie szukając, akurat wczoraj trafiłem na ciekawe video poświęcone  finansom activision-blizzard właśnie: https://www.youtube.com/watch?v=SFKnv1YzI3k& tl;dr firma zalicza obecnie największe przychody i zyski ever, jednocześnie inwestując coraz mniej w produkcję samych gier, przy okazji nie płacąc ŻADNYCH podatków gdyż wykorzystuje luki w prawie (do których powstania się zresztą przyczyniła), a i tak nie przepuści okazji, by wyciągnąć kasę od graczy w jakiś nowy, kreatywny sposób (vide remaster CoD4 jedynie dla preorderowców kolekcjonerki najnowszego coDa).
Oni nie robią tego bo muszą i inaczej wylecą z biznesu, tylko dlatego, że chcą jak najwięcej pieniędzy i moralność mają gdzieś. Nie czekuję od firm altruizmu, ale sa pewne granice.
A że da się robić biznes inaczej i na mniejszych projektach, to najlepiej pokazuje przykład devolvera :P Albo jeszcze lepiej, Nordica, który był w stanie uprzątnąć stajnię augiasza jaką był JoWood w swoich ostatnich latach. Jeśli tylko nie wyłożą się ostro na jakimś projekcie (ekhm Elex ekhm danksiders 3  ekhu) mają szansę zostać drugim, lepszym paradoxem.


Co zaś do problemów for honor -  to akurat był typowy medialny balonik, technikalia zaszkodziły mu jedynie przy okazji :P Zresztą tbh porażki na froncie technicznym w tym wypadku upatrywałbym nie tyle w samych rozwiązaniach, co raczej w ich implementacji, bo np.  Mount & blade: warband to też technologiczny skansen, ale na jego potrzeby wystarczający. Po chivalary też nie spodziewam się kosmicznego techu na backendzie, a jednak gra radzi sobie od lat (tu są już wprawdzie mikrotransakcje, ale sama gra kosztowała połowę tego, co for honor w dniu premiery). Nawet War of the Roses dawał radę przez jakiś czas, mimo że zawsze żył w cieniu wspomnianego chivalary.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 14, 2017, 13:34:39 pm
ale nie rozpatrywałbym tych zagrywek jedynie w kategoriach "czynników obiektywnych"
"(...)ale mam wrażenie że to całe "rynek działa dziś inaczej niż wtedy" oznacza tylko i wyłącznie(...)"

Chodziło mi o to, by nie szufladkować wszystkiego. Mam pełną świadomość zagrywek wielkich wydawców jak Activision, Ubi czy EA i ich nacisków na devów ;) (skutecznie odstraszającą od brania udziału w jakichkolwiek produkcjach AAA, choć fajnie wyglądają w portfolio).

Mimo to nadal nie wyobrażam sobie takiego OW czy FH działającego na techu z M&B, nie ta skala i nie ten gameplay (precyzyjny timing, gdzie milisekunda oznacza życie lub śmierć: https://youtu.be/CLdefe3VXDo). Nie zgodzę się też ze stwierdzeniem, że FH było tylko balonikiem - wszyscy znajomi, którzy kupili, byli zachwyceni grą. Ostatecznie jednak połączenie ich wykończyło.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 14, 2017, 17:04:32 pm
Ok, może się wtedy zagalopowałem z konkluzją :P Generalnie nie polecam przerabiać pięć razy jednego zdania :P

tech - jest jeszcze quake, unreal czy CS,  w temacie sieciowych shooterów szybkiego gameplayu nie wymyślono przecież wczoraj :P Bo w przypadku FH to już chyba sama idea połączenia w sieciowym środowisku megaprecyzji a'la dank Souls ze skalą a'la Dynasty Warriors była proszeniem się o kłopoty, niezależnie od użytego techu. Z tego co słyszałem pojedynki 1 na 1 działały ok, cuda zaczynały się dopiero w większych potyczkach.
Anyway te połączenia chyba za którymś patchem chyba w końcu połatali nie? Niby ma się tylko jedną szansę na dobre pierwsze wrażenie, ale jeśli gra potrafi się czymś obronić, to się mimo wszystko stara do niej powrócić, a nie rzuca w kąt i zapomina o jej istnieniu (a tak zrobiło podobno 90% posiadaczy FH, jeśli wierzyć Sterlingowi). Mój Love-hate z grami z serii World of ciągnie się w ten sposób juz kilka lat lol

W każdym razie, co by wrócić do tematu Mordoru - wydawca odniósł się jakoś do tego zamieszania, czy znowu wzięto graczy na przeczekanie i wszystko zostaje po staremu?
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Sierpień 14, 2017, 18:27:32 pm
DELL
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Sierpień 14, 2017, 22:08:03 pm
http://www.youtube.com/watch?v=2TXWdyrqFP8
tak jeszcze raz jakby ktos nie wiedział co złego jest w mikropłatnościach w tego typu grach :P W sumie trafne stwierdzenie z tym "jeśli oferujesz coś by przspieszyć przechodzenie gry, sugerujesz, że jest ona nudna" :p
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Październik 24, 2017, 13:57:30 pm
http://polygamia.pl/wszystko-przez-karty-z-mass-effecta-3-zdradza-byly-deweloper-ea/ - tak a propos kasy z mikrotransakcji. Ponoć w Wielkiej Brytanii zastanawiają się nad zakwalifikowaniem gier z płatnym lootboxami jako hazardowych.
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Październik 24, 2017, 15:09:47 pm
Blizzard rzadzi. Za golda z WoWa mozna sobie nawet nowe gry kupic.
Nie, żeby nowy pomysł. Za Steamowe skorki już dawno można było, ale tak czy siak lepsze to, niż morze bezsensownych DLC.

Wysłane z chińskiego tostera przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 24, 2017, 16:09:10 pm
@Ka - czyli Sterling wykrakał, że jak będą tak dalej wciskać te lootboxy do gardła, to w końcu się za nich wezmą odpowiednie instytucje :P Jak dla mnie prawidłowo, bo to co się tej jesieni januszuje w tym temacie woła o pomstę do nieba
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Październik 24, 2017, 20:10:37 pm
Ale ucierpia na tym firmy typu valve czy blizz. Akurat ta druga jest wporzo co do skrzynek.

Wysłane z chińskiego tostera przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Październik 25, 2017, 10:10:38 am
Jeszcze kwestia tego, jak zdefiniuje się lootboxa, bo takie rzeczy jak boostery do karcianek też mogą pod to podpaść. Trudno będzie postawić wyraźną linię między grami hazardowymi i kolekcjonerskimi, by ograniczyć te pierwsze i nie zabić tych drugich ;)
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 25, 2017, 20:06:25 pm
Ka - ta, słyszałem, ze ludzie się trochę boją czy "fizyczne" karcianki kolekcjonerskie nie oberwą rykoszetem. Myślę jednak, że nie będzie tak źle, bo możliwości ograniczenia patologii z lootboxami jest sporo, a ewentualna interwencja ograniczy się raczej do branży komputerowej. Podejrzewam, ze starczyłoby, by gry z lootboxami obowiązkowo oznaczało się kategorią wiekową Mature (co w stanach jest -a przynajmniej jeszcze niedawno było- równoznaczne ze ZNACZNYM ograniczeniem możliwości reklamy czy nawet ekspozycji tytułu w sklepie) i już w wielu grach zniknęłyby one szybciej niż się pojawiły. Albo jakby zakazano ich jedynie w grach "premium".

A nawet jeśli prawodawcy poszliby w full-retard mode i faktycznie zakazali wszystkiego... cóż, jestem pewien, że producenci karcianek będą wiedzieli komu będą mogli w odpowiedni sposób podziękować jakimś pozwem. Niestety jednak trzeba coś z tym zrobić, bo zakup wirtualnej waluty którą można wydawać na udział w loterii cennych ingame-przedmiotów faktycznie niewiele różni sie od zakupu żetonów w kasynie by zagrać w black-jacka. Już ofc pomijając, jakim chujstwem jest umieszczanie w grach mechanizmów, które mają spowodować by jej przechodzenie było mniej bolesne.

Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Październik 26, 2017, 11:49:03 am
Ka - ta, słyszałem, ze ludzie się trochę boją czy "fizyczne" karcianki kolekcjonerskie nie oberwą rykoszetem. Myślę jednak, że nie będzie tak źle, bo możliwości ograniczenia patologii z lootboxami jest sporo, a ewentualna interwencja ograniczy się raczej do branży komputerowej.
Hearthstone i Gwint pozdrawiają ;)
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Sentenza w Październik 26, 2017, 16:53:52 pm
wiem, dlatego w dalszej częsci posta pisałem jakby to mogło wyglądać - zakaz reklamy w sklepach raczej nie zaszkodzi HSowi czy gwintowi które afaik nie mają wersji retail, ale BARDZO szkodzilby battlefrontowi :P
Tytuł: Odp: Śródziemie - Cień Mordoru
Wiadomość wysłana przez: Fenrir w Listopad 27, 2017, 18:55:40 pm
Heh okazuje się, że byłem głupim naiwniakiem pisząc tego (http://forum.rpg-center.pl/index.php?topic=747.msg45520#msg45520) posta. Nowa część Śródziemia okazuje się mieć wyśrubowany poziom trudności przez, który trzeba albo niemało grinować albo oczywiście można zakupić wspomagacze. No nie idzie to w dobrą stronę, nie idzie.