Forum RPG Center

Gry => Gry cRPG => Wątek zaczęty przez: GuRt w Wrzesień 22, 2013, 17:24:54 pm

Tytuł: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Wrzesień 22, 2013, 17:24:54 pm
Brak tematu poświęconego jednej z bardziej nietypowych gier fabularnych?
(http://imageshack.us/a/img849/7746/4l55.png)

Zgodnie z obecnymi założeniami działu, na dyskusję w tym threadzie łapie się oryginał z 2000 i jego gównosequel (Invisible War). Dyskutujemy w nim m.in. kto podmienił Güntherowi napój pomarańczowy na limonkowo-cytrynowy. Wiedząc, że lubi pomarańczowy.

Osobiście obstawiam Pawła Dentona.

PS. Uwaga: temat może zawierać bomby.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Fremen w Wrzesień 24, 2013, 01:53:53 am
Właśnie zreinstalowałem (http://s8.postimg.org/f5mmiziv5/krukptak.gif)
Cytuj
Dyskutujemy w nim m.in. kto podmienił Güntherowi napój pomarańczowy na limonkowo-cytrynowy. Wiedząc, że lubi pomarańczowy.
Facet z obsługi - co potwierdza Invisible War i jest to chyba jedyna ciekawa strona tej przykrej na różnych płaszczyznach gry.

A pierwszy DX gra-geniusz, dziękuję, rozejść się i kontynuować dyskusję nt. smoków, romansów i EPICKICH WYDARZEŃ.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Wrzesień 26, 2013, 11:26:08 am
Cytuj
Dyskutujemy w nim m.in. kto podmienił Güntherowi napój pomarańczowy na limonkowo-cytrynowy. Wiedząc, że lubi pomarańczowy.
Facet z obsługi - co potwierdza Invisible War i jest to chyba jedyna ciekawa strona tej przykrej na różnych płaszczyznach gry.
<temat wyczerpany>

Do czasu rozkręcenia się czegokolwiek w temacie ściśle związanym grą, rzucam do debaty ważkie pytanie:

Czy RPG to już naprawdę tylko fantasy i smoki? Biorąc pod uwagę, że takie DX jest w ogólnym rozrachunku bardziej fabularną grą fabularną i bardziej role-playowym role-playem niż ostatnie "majestatyczne" nowości? Kojarzenie RPG z mieczem, magią i długimi tłustymi włosami to jeszcze stereotyp, czy już debilizm?

/discuss
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Arim w Wrzesień 26, 2013, 12:00:23 pm
Teoretycznie pod definicje RPGa można podciągnąć niemal każdą grę, ale wracając do produkcji stricte RPGowych obecnie jest to powiązane niemal nierozerwalnie z klimatem fantasy, oczywiście z małymi wyjątkami. Większość najbardziej rozpoznawalnych produkcji tego typu to wszelkie wariacje n/t wojownika, maga i złodzieja i stąd jak myślimy RPG to od razu mamy przed oczami woja z wielkim mieczem tudzież toporem i maga w otoczeniu kolorowych błyskawic. Nawet pierwowzory wszelkich komputerowych gierek tego typu, czyli fabularne RPGi rozgrywane w gronie kolegów, przeważnie były osadzone w świecie fantasy. Ciężko jest wykorzenić taki wzorzec, a dla wielu nic nie zastąpi klimatu późnego średniowiecza i krainy zamieszkanej przez elfy, krasnoludy i inne tego typu kreatury.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Barneyek w Wrzesień 26, 2013, 12:20:40 pm
Może to jeszcze nie debilizm, ale z pewnością stereotyp mocno cuchnący. Nie ma żadnego rozsądnego powodu, by RPG w stricte technicznym sensie kojarzone było z fantasy – a kwestia tego, kto jakie klimaty chętniej wybiera do kreowania swych przygód, to już insza inszość. Jako że, jak słusznie zauważył Arim, konwencja fantasy zdaje się być jedną z bardziej popularnych wśród miłośników fabularnej rozrywki, jest spora grupa ludzi, mających ten wzorzec zakodowany poprzez stawianie swoich pierwszych erpegowych kroków w uniwersach spod znaku magii i miecza. Na dłuższą metę nieco to szkodliwe, bo może zrażać do tego typu rozrywki, oferującej przecież duże spektrum możliwości, wszystkich mających przysłowiową alergię na smoki. Przypomina to trochę sytuację, o jakiej pisał Sapkowski w słynnym „Pirogu”: sprowadzenie samego fantasy w świadomości ogółu do płytkich i banalnych opowiastek o wymachujących mieczami mięśniakach i „przerośniętych aksolotlach”, z pominięciem dzieł w tym gatunku wybitnych.
Choć nie ukrywam, że sama klimaty fantasy w grach lubię najbardziej, to jednak nie reaguję odruchowym sięganiem po magiczny miecz +1 na samo hasło „RPG” :D
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Skellen w Wrzesień 26, 2013, 12:52:57 pm
No tak, ale jest chyba powód dla którego ów stereotyp ocierający się o debilizm ma prawo bytu. Mianowicie większość produkcji opartych jest o świat magii i fantasy... Jeżeli ktoś nie zgłębia tematu zbyt intensywnie, siłą rzeczy założy iż właśnie tak sprawy się mają z RPG. Proste.

Istnieją wprawdzie takie Kotory, Fallouty, Mass Effecty itp... Tu z kolei dominują zaawansowane, kosmiczne technologie; gdzieś tam ktoś wysnuł pogląd, że każda zaawansowana technologia, której nie rozumiemy (nawet gdy z niej korzystamy codziennie, nie wnikając jak to działa) jest jak magia. Taki statek kosmiczny plujący laserowymi seriami, jak smok przyszłości ziejący ogniem, a posługujący się mieczem świetlnym i mocą Jedi, zaawansowany mag. Dodajmy do tego podwodne miasta morskich planet lub wyspy zawieszone w przestrzeni, jakby na niewidocznych nitkach i mamy futurystyczne fantasy...

Nie wiem czy to debilizm? I nie wiem, czy jest o co drzeć szaty. Pewnie, można zrobić RPGa obyczajowego osadzonego w świecie rodem z Na wspólnej . To z pewnością wpłynie na nowy sposób postrzegania RPG jako gatunku, ale kto w to zagra?
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Barneyek w Wrzesień 26, 2013, 13:07:41 pm
Cytuj
Taki statek kosmiczny plujący laserowymi seriami, jak smok przyszłości ziejący ogniem, a posługujący się mieczem świetlnym i mocą Jedi, zaawansowany mag. Dodajmy do tego podwodne miasta morskich planet lub wyspy zawieszone w przestrzeni, jakby na niewidocznych nitkach i mamy futurystyczne fantasy...

Bardzo dobre porównanie :) To prawda, że generalnie światy wykreowane w grach mają zapewniać rozrywkę i być odskocznią od rzeczywistości, w której żyje gracz, stąd oczywiste jest kreowanie uniwersów w pewien sposób ekstremalnych i często takich, w których za nic nie chcielibyśmy żyć na co dzień - zanurzenie się w nie jest takim psychicznym skokiem na bungee, po którym bezpiecznie wracamy do "normalności". Niemniej to ekstremum może przybierać nader różne formy, również konkretnych okresów historycznych lub nawet rzeczywistości współczesnych działań wojennych czy środowiska mafijnego.

Zaznaczam w dalszym ciągu, że piszę to jako entuzjastka fantasy, niemniej zastanawiam się, czy bardziej na podtrzymanie stereotypu "RPG=smoki" ma wpływ zalew tego typu produkcji, czy to raczej ten stereotyp wpływa na kształtowanie rynku gier - możliwe, że jedno i drugie.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Arim w Wrzesień 26, 2013, 13:50:56 pm
Cytuj
Zaznaczam w dalszym ciągu, że piszę to jako entuzjastka fantasy, niemniej zastanawiam się, czy bardziej na podtrzymanie stereotypu "RPG=smoki" ma wpływ zalew tego typu produkcji, czy to raczej ten stereotyp wpływa na kształtowanie rynku gier - możliwe, że jedno i drugie.

To jest taka samonapędzająca się spirala. Z jednej strony pod wpływem stereotypów, gracze kojarzą RPGi ze światem fantasy i w takie chcą grać, a więc producenci tworzą całą masę tego typu produkcji, które tylko utwierdzają konsumentów w tym mniemaniu i tu koło się zamyka. Sam jestem fanem klimatów fantastyki, oczywiście tych jak najmniej przesyconych elfami, krasnoludami i innymi potworkami, ale równie chętnie mogę pograć w gry osadzone w innych światach, tylko takich ze świecą szukać.

Sama definicja RPGa nie narzuca nam świata, w którym ma być osadzony. Równie dobrze może to być kosmos, post apokaliptyczne pustkowie, II wojna światowa, czy świat fantasy.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Wrzesień 26, 2013, 15:02:49 pm
Skyrim i tak jest lepszy.

EDIT: Ale dodam jeszcze od siebie, że RPG to nie fantasy tylko. Chyba, że dla tych mało wymagających. Fallouty, Deus Exy, Kotory, Bloodlines - to są perełki. Jak się zrobi RPGa w klimatach fantasy, to nikt nie będzie miał problemu z tym, żeby nazwać to RPG, albo chociażby aRPG. Ale zrób coś z pistoletami, strzelaniem itd. Co wtedy? Czy to jeszcze RPG, czy strzelanka z elementami RPG (ME3 pozdro)?

Krótka piłka - izometria rządzi.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Seksrator w Wrzesień 26, 2013, 22:00:56 pm
Ja od kilku dni pocinam w Deusa, jestem obecnie w paryskich katakumbach, naszła mie ostatnio rozkmina czy da się sprawić by Paul przeżył, bo jakby nie patrzeć tych kolesi co wlatujo do hotelu da się zabić, ale nigdy mi się nie udało zabić ich wszystkich ;x
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Fremen w Wrzesień 28, 2013, 05:03:07 am
ITT: nikt nie grał w którekolwiek Wizardry, a się wypowiada na temat sci-fi w RPGach (http://www.rpgcodex.net/forums/smiles/emo-emot-smug.gif)
Cytuj
naszła mie ostatnio rozkmina czy da się sprawić by Paul przeżył
Da się.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Seksrator w Wrzesień 29, 2013, 10:09:25 am
Cytat: Fremen
Da się.

No to przy następnym podejściu do gry będę musiał spróbować go uratować :3
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Kaseven w Wrzesień 29, 2013, 15:07:12 pm
Jeśli chcesz uratować Paula, polecam zaopatrzyć się w miny i przed rozmową z bratem rozmieścić je w korytarzu, którym będą przechodzić później faceci w czerni. MiB ginąc wybuchają, więc lepiej uniknąć starcia z nimi w małym pokoju. Granaty i inna broń masowego rażenia też będzie bardzo przydatna. Po wdaniu się w strzelaninę z pozostałymi żołnierzami Paul powinien Ci pomóc, ma nawet sporą żywotność, z tego co pamiętam. Jeśli przeżyje i wyeliminujecie wszystkich wrogów w hotelu, to
(click to show/hide)
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Październik 02, 2013, 09:08:24 am
Jeśli chcesz uratować Paula, polecam zaopatrzyć się w miny i przed rozmową z bratem rozmieścić je w korytarzu, którym będą przechodzić później faceci w czerni. MiB ginąc wybuchają, więc lepiej uniknąć starcia z nimi w małym pokoju. Granaty i inna broń masowego rażenia też będzie bardzo przydatna. Po wdaniu się w strzelaninę z pozostałymi żołnierzami Paul powinien Ci pomóc, ma nawet sporą żywotność, z tego co pamiętam. Jeśli przeżyje i wyeliminujecie wszystkich wrogów w hotelu, to
(click to show/hide)
Albo:
- rozstawić miny gazowe
- dziabnąć coś na odporność chemiczną (aug/kombizenon)
- wbiec między nich
- zmaltretować paralizatorem
- wziąć ze sparaliżowanych agentów automatycznego szotgana wcześnie w grze
- Paweł żyje
- ? ? ? ?
- PROFIT

PS. Przy wejściu do pokoju można jednak zostawić jedną albo dwie LAMy, pierwszy agent i tak jest spisany na straty (jeśli chodzi o obezwładnianie), bo go Paweł upitoli z karabinu - a tak przynajmniej będzie bardziej elegancko. O ile mięsne konfetti latające w powietrzu jest eleganckie.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Październik 30, 2013, 13:57:39 pm
Jak sądzicie, na ile scenariusz DX mógłby się sprawdzić w realnym świecie? Zdarza wam się popadać w paranoję polityczną(ale prośba, to temat o DX, więc chodzi o tą globalną - obawy pokroju "wszyscy mnie okradają" nadają się do tematu "Okruchy Życia"), strach przed naprawdę ciężkimi machinacjami mogącymi pewnego dnia zmienić diametralnie nasze życia?

(http://imageshack.us/a/img27/975/2g3l.jpg)
/discuss
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Seksrator w Listopad 08, 2013, 11:30:57 am
2 sprawy:
-Polecacie jakieś fajne mody do jedynki? Byle nie poprawiające grafikę, bo na lapku i tak mi się wiesza przy większej ilości npców.
-Z braku zajęcia i z powodu zbyt dobrego nastroju postanowiłem się trochę podrażnić i zainstalowałem Invisible War, macie jakieś rady? Bo grałem tylko raz i to może z 4h po czym usunąłem :|

A co do posta Gr0ta. Ja osobiście uważam że scenariusz z DX, przynajmniej w pewnej części jest nieunikniony, chodzi mi głównie o konflikty ONZ z terrorystami, biedę, czy przerzedzenie populacji za pomocą sztucznie stworzonego wirusa. O ile augi są raczej mało prawdopodobne w tak niedalekiej przyszłości, to roboty militarne, czy śmigłowce mogące przelecieć z NY do Hong Kongu jak najbardziej. No i upadek Iluminatów to raczej absurd. A paranoja, przecież wiadomo, że masoneria, templariusze, lemingi czy inne gówna kontrolują cały świat i szarzy obywatele nie mając nic do gadania. ;P
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Luty 02, 2015, 16:01:53 pm
Nom, napieprzam w Deus Exa z modem New Vision http://www.moddb.com/mods/new-vision.

Ogólnie wygląda ładnie, ale zgarnąłbym jeszcze coś do postaci i broni, bo wyglądają biedno w porównaniu do tekstur otoczenia.

I jeszcze jedno - pierwszy dopalacz dałem w łape do przenoszenia cięższych przedmiotów. W Human Revolution było useful. W Deus Exie też jest? Bo póki co, to meh.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Luty 02, 2015, 19:41:13 pm
Siła w łapie do podnoszenia przedmiotów w DX jest prawie bezużyteczna. Dopalacz do pałera w walce kontaktowej może przydać się częściej, o ile korzystasz z melee - wtedy mieczyk staje się jeszcze bardziej zabójczy. W przeciwnym wypadku oba usprawnienia na łapy są warte podobnie (niewiele). Sam za często nie używałem żadnego z nich, jak korzystałem z miecza to i tak waliłem nieco expa w skille do broni białej + skradałem się do ofiary, a wtedy Dragon's Tooth to i tak insta-kill.

PS. Jakaś mądra głowa z deusowego wiki twierdzi, że siła w łapie do targania może się przydać do znajdywania sobie alternatywnych ścieżek i np. obchodzenia wrogów i tak dalej - ale osobiście jakoś się nie spotkałem z motywami typu "kurdebele, gdybym tylko mógł przesunąć tą skrzynię, to przesmyknąłbym się taaaaaak zajebiście". Po prostu nie.

Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Luty 02, 2015, 23:14:35 pm
Korzystam z pałki do ogłuszania - jestem bardzo humanitarny. Jedynie w Hell's Kitchen w hotelu 'Ton wyciągnąłem 9mm i wykosiłem dwóch terrorystów, którzy trzymali zakładników (z pałeczką nie dałem rady ich ściągnąć, zanim nie zabili jakiegoś zakładnika).

Ogólnie idę w stealth, chociaż jak wspominał kiedyś Drag - bieda.

O co chodzi z tymi upgrade'ami do broni? Już chyba 3 raz Precision dałem w kusze i dalej moge, wtf.

EDIT: Dobra, poczytałem i już wiem. To inna broszka teraz - rozumiem, że typowego handlu nie ma w grze? Tylko z opcji dialogowych co jest dostępne, ta?
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Luty 03, 2015, 06:48:40 am
Tajest. Znaczy się, w ten sposób jest w DX zrealizowany typowy handel. Ciekawsze rzeczy się zdobywa na różne sposoby, zdecydowanie mniejszy nacisk jest położony na kupowanie za hehekredytki.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: Master of Gorzała w Luty 03, 2015, 20:41:19 pm
Czy jeżeli Paul się zdespawnował w 'Ton, to znaczy, że przeżył?
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: C w Lipiec 24, 2016, 04:36:32 am
Jeśli chodzi o dobre mody, to dużo słyszałem o The Nameless Mod.

Paweł jest niezniszczalny, tak swoją drogą. Sam wykosi wszystkich, wystarczy schować się w jego tajnej no-life'owej jaskini z komputerem i poczekać. Przez parę minut patrzyłem, jak nawala się z facetami w czerni, okazyjnie wbiegając w kłębek ciał, by zdzielić paru paralizatorem.

Ale mnie do tej pory boli tyłek, że wczytałem grę i posłuchałem się go jak posłuszna owieczka ("Sheeple"! Co się wtedy stało z moim stosowaniem się do sloganu reklamowego gry: "Trust no one. Question everything."?), i wyszedłem przez okno.

I że, chociaż podałem w wątpliwość legitność mechanika, nie dostałem dialogu na temat bomby. ("Bomba! Wynoś się stamtąd!") Co za przykrość.

A także dlatego, że jako jedną z supermocy wybrałem przenoszenie nieco większych skrzynek zamiast dodatkowych obrażeń w walce wręcz. Pałka teleskopowa do końca gry była dla mnie prawie bezużyteczną bronią.

Ale za to byłem "elite hackerem", mistrzem otwierania zamków i na tyle rozsądnym, by wybrać "the 'Go Fast' augmentation" zamiast cichobiegu, niewidzialność dla maszyn zamiast niewidzialności dla ludzi, oraz regenerację zamiast... cokolwiek było tam alternatywą. Niewidzialny, niezniszczalny nindża z neonowo niebieskim neo-lightsaberem. Polecam ten styl walki o przetrwanie w cyberpunkowym świecie.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: C w Sierpień 07, 2016, 16:38:53 pm
Skończyłem oglądanie LP pierwszego Deus Exa (http://lparchive.org/Deus-Ex-(by-Bobbin-Threadbare)/), w konwencji "jeden odcinek na poziom (ewentualnie dwa, jeżeli poziom jest rozległy) plus krótki >>wykład<< na temat motywów pojawiających się w grze, a także zawartych w niej nawiązań do wydarzeń historycznych, fikcyjnych organizacji, filozofów oraz utworów literackich, filmów, itp.", i chciałbym z całego serca go polecić, albowiem zagrajmer włożył sporo wysiłku w analizę tego, co stało się inspiracją dla gry. Wśród poruszanych przez niego w "wykładach" tematów znajdują się na przykład ludzie-krety żyjący w opuszczonych tunelach pod Nowym Jorkiem, szczepionki i AIDS, Komisja Trójstronna, sztuczna inteligencja, Majestatyczna Dwunastka, globalne ocieplenie, oraz - naturalnie - Oświeceni/Illuminati.

Ostatni odcinek (http://qNb4jk199ZQ) zawiera też fajne, wnikliwe interpretacje możliwych zakończeń dla gry.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: MuadDib w Sierpień 07, 2016, 19:59:26 pm
Albo samemu przejść grę i mieć jeszcze większą frajdę.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: C w Sierpień 07, 2016, 21:12:10 pm
Tak jest. Najwidoczniej nie było to od razu jasne, ale tego let's playa polecam osobom, które już przeszły grę. Cały ten temat jest spoilerem dotyczącym gry, więc jeśli ktoś nadal jej nie ukończył a czyta te słowa, niech lepiej weźmie się za nadrabianie zaległości! A po dogłębnej eksploracji obejrzy tego LP, by zobaczyć, co przegapił. Sam biegałem z dupokanapką po każdym poziomie, przeczesując je czterokrotnie, a przegapiłem parę rzeczy.

Między innymi to, że wzmocnienia podskórne i klatki piersiowej, mające odpowiednio dwa i trzy sloty, akceptują w tych slotach dowolne augmentacje dopóty, dopóki się one nie dublują. Przyjąłem, że każdy kanister oferuje alternatywę, ale okazuje się, że można mieć np. powtórny obieg energii bioelektrycznej razem z syntetycznym sercem, albo oba typy maskowania jednocześnie!

Albo to, że pewien błąd w grze pozwala niemal pod koniec gry (baza oceaniczna) uzyskać nieskończoną ilość punktów umiejętności i kontenerów z ulepszeniami augmentów. Wspinanie się po ścianach. Sporo ukrytych lokacji. Błąd przy zaczynaniu nowej gry pozwalający zachować ekwipunek z ostatnio otwieranego zapisu. I mnóstwo innych tego typu ciekawostek.
Tytuł: Odp: Deus Ex
Wiadomość wysłana przez: GuRt w Sierpień 19, 2016, 23:18:47 pm
http://www.youtube.com/watch?v=rxOKEsBx4NU

Podpisuję się w 100% i polecam.