Ok, ponieważ
dyskusja najwyraźniej się wypaliła (ok, w czasie pisania tego posta GuRt ją ożywił, ale ponieważ jego opinie pokrywają się z tym co i tak będziemy robić, nie ma sensu znowu wszystkiego wstrzymywać), a zaczyna nas gonić czas, najpierw parę ogólnych postanowień, a następnie plan co robimy dalej.
Po pierwsze, zamiast profilaktycznie o większość rzeczy pytać i robić dyskusje, jednak sami z dragiem będziemy decydować o wszystkim co i jak. Chcieliśmy tego uniknąć, żeby nie było że "podziemie o wszystkim decyduje" i by każdy mógł czuć się twórcą, ale zwyczajnie się to nie sprawdziło - choć pojawiały się dobre pomysły i celne uwagi, pozwolenie na swobodną dyskusję prowadziło do jej utykania w martwym punkcie lub wręcz eskalacji oskarżeń (np o brak planu) zamiast ich likwidacji.
Po drugie, koncepcja strony. W dużym skrócie, zostajemy przy cRPGach. Inne koncepcje może i były ciekawe, ale raz że miały własne spore braki (duża konkurencja lub zbyt obszerny temat, ergo, nie były gwarancją, ze lepiej chwycą), dwa, fajnie wyglądały na papierze ale nie bardzo było komu je robić. RPGC będzie jednak miało dość otwarty i "modułowy" charakter, jeśli więc się znajdą chętni by pisać o ogólnej fantastyce, możemy dyskutować jakby to miało wyglądać. Wersja szczegółowa jaki mamy cel, w kogo celujemy, jakie będą moduły, jaki content itd w poniższym spoilerze.
cel: tu nic się nie zmienia, z jednej zrobienie strony "bez bullshitu" jako takiej, z drugiej ożywienie ŚP. Tylko że najpierw trzeba osiagnąć pierwsze by móc mysleć o drugim, wiec muszą być powiązane.
target: tu również nic się nie zmienia, grupa możliwie szeroko wiekowa (potrzebujemy ludzi z czasem, zwłaszcza w kontekście ŚP), ale dojrzała emocjonalnie i umiejąca myśleć krytycznie, fani rpgów i fantastyki. Liczymy, że wyniknie to samo z siebie ze względu na to o czym bedziemy pisać i jak bedziemy pisać (fani blockbusterów AAA o których można pisac tylko włazidupnie sami szybko zrezygnują, a my nie zamierzamy im się podlizywac w nadziei na kliknięcia - jak będziemy czuli, tak o danym tytule napiszemy).
jak ściągnąć/zachęcić target: to temat na temat o marketingu, a to co nie podpada pod marketing, zostanie omówione poniżej "jak ma wyglądać strona i content"
jak ma wyglądać strona i content: ze względu na (przynajmniej na razie) wąską kadrę redaktorską, będzie to budowa "modułowa". Stronę trzeba sobie wyobrazić jako duże pudełko, obok którego można postawić drugie i kolejne duże pudełka, albo też wsadzac małe pudełka do środka dużych. Albo małe obok dużego, whatever.
Takim podstawowym "dużym" pudełkiem, które będzie stanowić rdzeń strony, są gry cRPG, ale głównie te o których mniej się słyszy w massmediach ("gry z KSa", tytuły AA), bo te nas zwyczajnie interesują bardziej i o nich chce nam się pisać. Newsy, recenzje, zapowiedzi, felietony, referaty (coś jak cael gothic, tylko niekoniecznie o gothicu), zapowiedzi nowych KSów z redakcyjną oceną pomysłu i ryzyka (kicktraq pomoże), jak się uda to i jakieś poradniki czy wywiady, tego typu rzeczy.
Generalnie content podzielony jak na każdej stronie typu eurogamer, gram czy whatever, ze względu na "formę literacką": osobno recenzje, osobno referaty, osobno poradniki itd. NO CHYBA, że o jakiejś grze/serii będzie wyjątkowo dużo tekstów (a już tak mamy z tormentem, citizenem, wastelandem czy AoDem, w przeciwieństwie do Risena czy Valkyrii które jak już, to będą miały najpewniej tylko reckę i nic więcej), wtedy dostaje ona własną osobną podstronę, takie "małe pudełko w ramach dużego pudełka". Ułatwi to organizację materiałów, poprawi czytelność, pokaże potencjalnym czytelnikom szukającym info o jednej konkretnej grze, że traktujemy ją poważnie i u nas znajdzie podobnych zapaleńców (lub pomoc w razie problemów z danym tytułem). Postaramy się również dogadać z potencjalną konkurencją poświęconą pojedynczym tytułom, typu polska strona eternity - jeśli nie pełna fuzja, to chociaż wspólne foro or smth, tak byśmy my nie musieli pisac a oni zastanawiać się skąd w ogóle wezmą userów (nie bedziemy bić się wtedy o identyczny target).
I tak z góry uprzedzając, by nie zostać źle zrozumianym - celem NIE jest stworzenie jak największej liczby "małych pudełek" o konkretnych grach/seriach. To tylko wtórna forma porządkowania materiałów, a to, że cztery gry już na starcie będą miały pudełka wynika TYLKO z tego, że zwyczajnie na tyle się wkręciłem w temat danego tytułu, że powstało dość dużo tekstów. Jak jakaś gra utknie z jedną tylko recenzją czy referatem nic się nie stanie.
Osobną sprawę stanowią newsy, które celowo do tej pory pominąłem. Jak mówiłem wcześniej, nie będziemy ograniczać się tylko do informowanie co słychać w konkretnych grach czy studiach, ale też będziemy informować o tym, co piszą o nich inni (artykuły, felietony, wywiady itd). Należy tu szukać analogii do łowcówgier, którzy sami przecież nie mają żadnego sklepu czy promocji, ale są lokalnym branżowym gigantem, ponieważ ludzie wolą czytać o wszystkich promocjach u nich zamiast odwiedzać z osobna dziesięć sklepów.
No i ofc wspomniane już informowanie o nowych CRPGach na KSie i EA, z redakcyjną wstępną oceną ryzyka projektu za którą nie bierzemy odpowiedzialności oraz jakąś taką tam oceną czy uważamy, że warto się interesować. No i podpięcie gdzieś kicktraqa by przypominać kiedy zbiórka się kończy i ile brakuje.
co zaś do pozostałych modułów/pudełek - ewentualnie PBF (musimy usiąść i się zastanowić czy to co mamy wystarczy, czy mamy GMów do ewentualnych sesji by powstało chociaż "małe pudełko" obok "dużego z cRPGami i tak dalej) oraz ewentualnie "warsztat" na własną twórczość typu autorskie systemy czy opka. Zalezy czy będą chętni do ich prowadzenia, arim się zgłaszał do tych opek, xilk mówił że ma autorski system, byłby to jakiś zaczątek. To samo dotyczy wszelkiej fantastyki, crowdfundingu (w sensie, większego niż cRPGi) czy czego jeszcze nie wymyślimy - będą osoby, bedą pomysły na teksty (np ten cotygodniowy kącik łowcy o crowdzie), możemy pomyśleć czy i jak umieścić to na stronie. Najpierw jednak muszą być chętni do takiej pracy, dopiero potem wydzielimy komuś miejsce (jak było odwrotnie to delikatnie mówiąc się nie sprawdzało).
gdzie w tym wszystkim ŚP: na razie nigdzie. Jest po prostu na to niegotowe. To w sumie jak z tym crowdem i fantastyką - jak uda nam się chociaż ogólnie ustalić jak to ŚP ma wyglądać (choćby pokrótki opis każdego zakonu i tekst z czym to ŚP się je) to można mu wydzielić "małe pudełko" w ramach np. PBFu, które z czasem urośnie do rangi samodzielnego "dużego pudełka". Zamiast uciekać z lore na śp'ową wiki, wszystko byłoby po prostu na głównej. To samo z opkami, niusami o konkursach i całą resztą, która pomogłaby ŚP się promować. Ale to melodia przyszłosci, bo najpierw trzeba coś ustalić. Poza tym liczymy na napływ ludzi przyciągniętych inną działalnością, który da nam siłę roboczą i świeże pomysły do modernizacji.
Taki nazwijmy-to-SWOT gratis:
Tbh zawsze miałem problem z rozróżnieniem co jest szansą a co mocną stroną (rozumiem definicję, ale w praktyce niektóre punkty pasują mi do obu), podzielę to po prostu na "plusy" i "minusy" całego projektu. Jak ktoś chce prawdziwego słota, niech po prostu odpowiednio podzieli we własnym zakresie i ewentualnie powie w komentarzach do biuletynu co wg niego wychodzi.
Mocne strony i szanse:
• pisanie o RPGach o których pisze się mało lub wcale
• szczerość, odcięcie się od wydawców
• jedyna polska strona zbierająca newsy o RPGach w crowdzie, jak i "przedruki" z innych stron
• wszystkie gry na jednej stronie, znika problem hermetyczności znany z GSu, poszerzamy więc publikę
• ewentualne podstrony w ramach strony o danej grze/serii pozwalają na bardziej "kameralny" klimat, którego miszmasz wszystkiego miał nie będzie
• jedno foro nawet jeśli jakaś gra dorobi się podstrony w ramach strony, co ułatwi zbieranie owiec do ŚP
• urozmaicony content, od list przez poradniki po felietony
• PBF i ŚP jako rzecz zachęcająca do pozostania, tak jak konkursy
• w przeciwieństwie do innych stron, nie startujemy od zera, już teraz mamy spore community
• możliwość dogadania się z teoretycznie konkurencyjnymi stronami, np poprzez wspólne foro
• opcja dalszej rozbudowy o silniejszy moduł ŚP na głównej,
• są osoby chcące poświęcać na to czas i pieniądze..
Słabe strony i zagrożenia:
• ..w liczbie dwóch i okazyjnie paru innych.
• podział wewnątrz samego community rpgc wynikające z przynależności zakonnej, nie ważne staje się CO ktoś mówi, ale to czy jest ze "swojego" zakonu czy z przeciwnego
• marketing może nie wypalić jeśli community dalej będzie takie słomiane i podzielone
• tytuły mogą okazać się zbyt niszowe lub gracze zbyt współcześni by siedzieć na forach (albo zbyt wrażliwi na czytanie kytyki ulubionych gierek)
• wspomniane inne strony mogą się unosić honorem i woleć mieć konkurencję i 3 aktywne osoby zamiast schować dumę do kieszeni i iść na obustronne ustępstwa
• gdy wyczerpie się "zapas" tekstów może byc krucho z regularnością następnych ze względu na zbyt ograniczoną redakcję
• problem z dostępem do gier, nagród i tak dalej, jeśli sami będziemy musieli coś kupić by mieć materiał do recenzji
Po trzecie, generalne szeroko pojęte porządki przedpremierowe. Jak w ciągu kilku(nastu) godzin postawię kilka dodatkowych tematów, by łatwiej było to ogarnąć. Będę wdzięczny za zapoznanie się i zabranie głosu, bo pomoże to nam wszystkim. Wśród topiców znajdą się:
• rekrutacja na niusmanów, z opcją że jeden będzie do zwykłych niusów a drugi do modów;
• prośba o podanie linków do stron gdzie wchodzicie czytać o RPG, byśmy wiedzieli o czyim contencie informować oraz żeby niusmeni wiedzieli skad brac niusy;
• rekrutacja na redaktorów, zarówno od tekstów/felietonów/referatów o rpgach, jak i niestandardowego contentu typu "fantastyka" czy "ogólny crowfunding";
• prośba o podanie rzeczy, których wg was brakuje na foro, najlepiej z linkami do konkretnych wtyczek + ogólny feedback nad działami (od siebie już teraz dodaję do listy multiquote);
• ogólny topic o zaangażowaniu, byśmy wiedzieli kto byłby gotów katowac znajomych na FB linkiem do RPGC itd, a kto ma wyjebane bo mu się nie podoba
no i po czwarte, sama premiera. Jak pisałem w KWWO, parę dni temu ustaliliśmy z Dragiem, że ponieważ już trzy czy cztery laye poszły do kosza (różne powody, zmiana koncepcji, za trudne, do zrobienia, ale za dużo czasu by to zżarło etc) przystępujemy do ostatniej próby, takiej wersji ultra-light. Deadline to 23 luty - jak tego dnia okaże się, że znowu coś szlag trafił i się nam nie uda go zrobić, poszukamy kogoś kto za kasę nam taką wersję ultralight ogarnie, na co też dajemy dwa tygodnie. W wersji optymistycznej start byłby wtedy 9 marca, z opcją obsuwy o tydzień do max dwóch. Wspomniany 23 marca jest ostateczną datą cokolwiek by się nie zadziało, bo dwa dni później ma premierę Eternity, a potem już zaczyna się maraton kolejnych tytułów. Do tego max 9 marca powinniśmy też ogarnac całą resztę typu skład redakcji, foro itd.
Cóż, to tyle. Postaram się jeszcze dzisiaj odpisać gurtowi w AD2015, więc potraktujcie to jako ewentualne uzupełnienie powyższego posta, ale jak pisałem we wstępie, nie widziałem tam nic co stałoby w sprzeczności z tym co napisałem wyżej, więc nie przewiduję jakiegoś wielkiego wywracania koncepcji do góry nogami, najwyżej wyjaśnienie niejasności. Generalnie jednak prosiłbym o feedback w komentarzach do biuletynu administracji -
http://forum.rpg-center.pl/index.php?topic=238.0