cel: tu nic się nie zmienia, z jednej zrobienie strony "bez bullshitu" jako takiej, z drugiej ożywienie ŚP. Tylko że najpierw trzeba osiagnąć pierwsze by móc mysleć o drugim, wiec muszą być powiązane.
target: tu również nic się nie zmienia, grupa możliwie szeroko wiekowa (potrzebujemy ludzi z czasem, zwłaszcza w kontekście ŚP), ale dojrzała emocjonalnie i umiejąca myśleć krytycznie, fani rpgów i fantastyki. Liczymy, że wyniknie to samo z siebie ze względu na to o czym bedziemy pisać i jak bedziemy pisać (fani blockbusterów AAA o których można pisac tylko włazidupnie sami szybko zrezygnują, a my nie zamierzamy im się podlizywac w nadziei na kliknięcia - jak będziemy czuli, tak o danym tytule napiszemy).
jak ściągnąć/zachęcić target: to temat na temat o marketingu, a to co nie podpada pod marketing, zostanie omówione poniżej "jak ma wyglądać strona i content"
jak ma wyglądać strona i content: ze względu na (przynajmniej na razie) wąską kadrę redaktorską, będzie to budowa "modułowa". Stronę trzeba sobie wyobrazić jako duże pudełko, obok którego można postawić drugie i kolejne duże pudełka, albo też wsadzac małe pudełka do środka dużych. Albo małe obok dużego, whatever.
Takim podstawowym "dużym" pudełkiem, które będzie stanowić rdzeń strony, są gry cRPG, ale głównie te o których mniej się słyszy w massmediach ("gry z KSa", tytuły AA), bo te nas zwyczajnie interesują bardziej i o nich chce nam się pisać. Newsy, recenzje, zapowiedzi, felietony, referaty (coś jak cael gothic, tylko niekoniecznie o gothicu), zapowiedzi nowych KSów z redakcyjną oceną pomysłu i ryzyka (kicktraq pomoże), jak się uda to i jakieś poradniki czy wywiady, tego typu rzeczy.
Generalnie content podzielony jak na każdej stronie typu eurogamer, gram czy whatever, ze względu na "formę literacką": osobno recenzje, osobno referaty, osobno poradniki itd. NO CHYBA, że o jakiejś grze/serii będzie wyjątkowo dużo tekstów (a już tak mamy z tormentem, citizenem, wastelandem czy AoDem, w przeciwieństwie do Risena czy Valkyrii które jak już, to będą miały najpewniej tylko reckę i nic więcej), wtedy dostaje ona własną osobną podstronę, takie "małe pudełko w ramach dużego pudełka". Ułatwi to organizację materiałów, poprawi czytelność, pokaże potencjalnym czytelnikom szukającym info o jednej konkretnej grze, że traktujemy ją poważnie i u nas znajdzie podobnych zapaleńców (lub pomoc w razie problemów z danym tytułem). Postaramy się również dogadać z potencjalną konkurencją poświęconą pojedynczym tytułom, typu polska strona eternity - jeśli nie pełna fuzja, to chociaż wspólne foro or smth, tak byśmy my nie musieli pisac a oni zastanawiać się skąd w ogóle wezmą userów (nie bedziemy bić się wtedy o identyczny target).
I tak z góry uprzedzając, by nie zostać źle zrozumianym - celem NIE jest stworzenie jak największej liczby "małych pudełek" o konkretnych grach/seriach. To tylko wtórna forma porządkowania materiałów, a to, że cztery gry już na starcie będą miały pudełka wynika TYLKO z tego, że zwyczajnie na tyle się wkręciłem w temat danego tytułu, że powstało dość dużo tekstów. Jak jakaś gra utknie z jedną tylko recenzją czy referatem nic się nie stanie.
Osobną sprawę stanowią newsy, które celowo do tej pory pominąłem. Jak mówiłem wcześniej, nie będziemy ograniczać się tylko do informowanie co słychać w konkretnych grach czy studiach, ale też będziemy informować o tym, co piszą o nich inni (artykuły, felietony, wywiady itd). Należy tu szukać analogii do łowcówgier, którzy sami przecież nie mają żadnego sklepu czy promocji, ale są lokalnym branżowym gigantem, ponieważ ludzie wolą czytać o wszystkich promocjach u nich zamiast odwiedzać z osobna dziesięć sklepów.
No i ofc wspomniane już informowanie o nowych CRPGach na KSie i EA, z redakcyjną wstępną oceną ryzyka projektu za którą nie bierzemy odpowiedzialności oraz jakąś taką tam oceną czy uważamy, że warto się interesować. No i podpięcie gdzieś kicktraqa by przypominać kiedy zbiórka się kończy i ile brakuje.
co zaś do pozostałych modułów/pudełek - ewentualnie PBF (musimy usiąść i się zastanowić czy to co mamy wystarczy, czy mamy GMów do ewentualnych sesji by powstało chociaż "małe pudełko" obok "dużego z cRPGami i tak dalej) oraz ewentualnie "warsztat" na własną twórczość typu autorskie systemy czy opka. Zalezy czy będą chętni do ich prowadzenia, arim się zgłaszał do tych opek, xilk mówił że ma autorski system, byłby to jakiś zaczątek. To samo dotyczy wszelkiej fantastyki, crowdfundingu (w sensie, większego niż cRPGi) czy czego jeszcze nie wymyślimy - będą osoby, bedą pomysły na teksty (np ten cotygodniowy kącik łowcy o crowdzie), możemy pomyśleć czy i jak umieścić to na stronie. Najpierw jednak muszą być chętni do takiej pracy, dopiero potem wydzielimy komuś miejsce (jak było odwrotnie to delikatnie mówiąc się nie sprawdzało).
gdzie w tym wszystkim ŚP: na razie nigdzie. Jest po prostu na to niegotowe. To w sumie jak z tym crowdem i fantastyką - jak uda nam się chociaż ogólnie ustalić jak to ŚP ma wyglądać (choćby pokrótki opis każdego zakonu i tekst z czym to ŚP się je) to można mu wydzielić "małe pudełko" w ramach np. PBFu, które z czasem urośnie do rangi samodzielnego "dużego pudełka". Zamiast uciekać z lore na śp'ową wiki, wszystko byłoby po prostu na głównej. To samo z opkami, niusami o konkursach i całą resztą, która pomogłaby ŚP się promować. Ale to melodia przyszłosci, bo najpierw trzeba coś ustalić. Poza tym liczymy na napływ ludzi przyciągniętych inną działalnością, który da nam siłę roboczą i świeże pomysły do modernizacji.
Tbh zawsze miałem problem z rozróżnieniem co jest szansą a co mocną stroną (rozumiem definicję, ale w praktyce niektóre punkty pasują mi do obu), podzielę to po prostu na "plusy" i "minusy" całego projektu. Jak ktoś chce prawdziwego słota, niech po prostu odpowiednio podzieli we własnym zakresie i ewentualnie powie w komentarzach do biuletynu co wg niego wychodzi.
Mocne strony i szanse:
• pisanie o RPGach o których pisze się mało lub wcale
• szczerość, odcięcie się od wydawców
• jedyna polska strona zbierająca newsy o RPGach w crowdzie, jak i "przedruki" z innych stron
• wszystkie gry na jednej stronie, znika problem hermetyczności znany z GSu, poszerzamy więc publikę
• ewentualne podstrony w ramach strony o danej grze/serii pozwalają na bardziej "kameralny" klimat, którego miszmasz wszystkiego miał nie będzie
• jedno foro nawet jeśli jakaś gra dorobi się podstrony w ramach strony, co ułatwi zbieranie owiec do ŚP
• urozmaicony content, od list przez poradniki po felietony
• PBF i ŚP jako rzecz zachęcająca do pozostania, tak jak konkursy
• w przeciwieństwie do innych stron, nie startujemy od zera, już teraz mamy spore community
• możliwość dogadania się z teoretycznie konkurencyjnymi stronami, np poprzez wspólne foro
• opcja dalszej rozbudowy o silniejszy moduł ŚP na głównej,
• są osoby chcące poświęcać na to czas i pieniądze..
Słabe strony i zagrożenia:
• ..w liczbie dwóch i okazyjnie paru innych.
• podział wewnątrz samego community rpgc wynikające z przynależności zakonnej, nie ważne staje się CO ktoś mówi, ale to czy jest ze "swojego" zakonu czy z przeciwnego
• marketing może nie wypalić jeśli community dalej będzie takie słomiane i podzielone
• tytuły mogą okazać się zbyt niszowe lub gracze zbyt współcześni by siedzieć na forach (albo zbyt wrażliwi na czytanie kytyki ulubionych gierek)
• wspomniane inne strony mogą się unosić honorem i woleć mieć konkurencję i 3 aktywne osoby zamiast schować dumę do kieszeni i iść na obustronne ustępstwa
• gdy wyczerpie się "zapas" tekstów może byc krucho z regularnością następnych ze względu na zbyt ograniczoną redakcję
• problem z dostępem do gier, nagród i tak dalej, jeśli sami będziemy musieli coś kupić by mieć materiał do recenzji